انتقاد شدید معاون ریاست جمهوری افغانستان از روند مبارزه با فساد اداری

سرور دانش معاون ریاست جمهوری افغانستان در دیدار با شماری از اعضای کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، از روند مبارزه با فساد در کشور به شدت انتقاد کرد.مبارزه با فساد

آقای دانش تاکید کرد که به عنوان معاون رییس جمهوری افغانستان از پیشرفت روند مبارزه با فساد اداری رضایت ندارد.

دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری با ارسال خبرنامه ای به خبرگزاری افق اعلام کرده است که هیات رهبری حکومت وحدت ملی اراده ای جدی برای مبارزه با فساد اداری در افغانستان دارند.

در خبرنامه از قول معاون ریاست جمهوری آمده است: هیأت رهبری حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد، اراده جدی دارد، اما در حوزه عمل مشکلات بسیاری وجود داشته است و دارد.؛

آقای دانش درحالی از وجود فساد در افغانستان انتقاد کرده است که این کشور٬ یکی از کشورهای حاضر در رده نخست رده بندی کشورهای فاسد جهان قرار دارد.

با این حال٬ سرور دانش٬ فقدان انسجام و هماهنگی در مبارزه با پدیده فساد و همچنین نبود پالیسی جامع مبارزه با این پدیده را از مشکلات جدی دراین زمینه  دانسته است.

او گفته است:؛ اگرچه به صورت موردی در عرصه هایی چون تهیه قوانین، قضیه کابل بانک، شهرک هوشمند، قراردادها و امور تدارکاتی اقدامات عملی انجام شده است، اما تا یک مسیر مشخص تعیین نشود، با برخورد موردی نمی توان مشکل فساد اداری را حل کرد.؛

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه پلان جامع اصلاحات عدلی و قضایی نیز در راه است، گفت: ؛این برنامه می تواند برای مبارزه با فساد اداری مؤثر باشد، اما در دیگر عرصه ها به توجه جدی نیاز است. وی گفت: در بخش ساده سازیِ روند اجراآت در ادارت، بازنگری سیستم تقرری و خدمات ملکی مثل سالهای پیش مشکل وجود دارد و حرکت سازنده ای دراین زمینه ها صورت نگرفته است.؛

 دانش به تثبیت و تعریف جایگاه حقوقی، سیاسی و اداری کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری و تنظیم نوع رابطه آن با اداراه مبارزه با فساد اداری تأکید کرد.

در این دیدار محمد یاسین عثمانی و خانم سلاگجانا تسیوا، اعضای کمیته متذکره از روند کار آن کمیته به معاون رییس گزارش داده و خواستار هدایت معاون ریاست جمهوری در چگونگی پیشبرد امور مربوطه شدند.

آنان با خوشحالی از حمایت رهبری حکومت وحدت ملی از کمیته و برنامه های مبارزه با فساد اداری، از جریان روند کاری کمیته در ولایات و ادارات دولتی گزارش داده، گفتند: قرار است کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد ادرای، استراتیژی و پلان عمل سه ساله را تهیه کند.

به گفته آنان، در گذشته کمیته برای مبارزه با فساد، بیش از 1300 سفارش صادر کرده بود که حدود چهل درصد آن سفارش ها تطبیق شده است.

رییس و اعضای کمیته یاد شده، حمایت قاطع حکومت از برنامه های مبارزه با فساد را یک ضرورت جدی عنوان کرده و بر انعکاس دیدگاه های جوانب مختلف در استراتیژی که قرار است از سوی آن کمیته تهیه شود، تأکید کردند.

مطالب مرتبط