کشور شاهی دنمارک یک صدو پنجاه میلیون دالر به معارف افغانستان کمک کرده است

مقام ها در وزارت معارف افغانستان اعلام کرده اند که کشور شاهی دنمارک، در سیزده سال گذشته، یک صدو پنجاه میلیون دالر به این وزارت کمک مالی کرده است.

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان در مراسم پایانی همکاری‌های سیزده ساله برنامه‌های آموزشی دنمارک با ابراز این مطلب گفت که بدون کمک و حمایت دنمارک، معارف افغانستان به شکوفایی امروز، نمی رسیده است.

او تاکید کرد که معارف افغانستان دستاوردهای بزرگی را شاهد است.

12705754_772516556214267_2290502930072707389_n

آقای بلخی گفت:” در حالی که افغانستان از زیر سایه سنگین سه دهه جنگ و نا امنی بیرون کشیده است دنمارک به عنوان یک شریک استراتژیک ما به شمار می رود.”

به گفته او، کمک مردم دنمارک نسل جدید افغانستان را مجهز با دانش و مهارت‌های عصری و نوین ساخت که توسط آن می‌تواند چالش‌های آینده را نیز از میان بردارند.

آقای بلخی در حالی از کمک کشور شاهی دنمارک به معارف افغانستان تقدیر کرده است که براساس آمارها، میلیون ها  دالر کمک خارجی به وزارت معارف به هدر رفته است.

در گزارش جنجالی سیگار، مقامات پیشین وزارت معارف متهم به ساخت مکاتب خیالی و پرداخت معاش به معلمان خیالی شده است.

با این حال، اوفی ولفچویل سفیر دنمارک در افغانستان می گوید که کودکان و نوجوانان افغانستان سرمایه با ارزش این کشور هستند.

به گفته او دنمارک افتخار می کند که درسیزده سال گذشته در کنار این نسل بوده است.

سفیر دانمارک تاکید کرد که  کشورش، پس از این، این کمک‌های خود در بخش آموزش به افغانستان را از طریق بانک جهانی ادامه خواهد داد.

کشورشاهی دنمارک یکی از کشورهای اروپایی است که در بخش تعلیم و تربیه دختران و پسران افغانستان میلیون ها دالر هزینه کرده و این کمک‌ها شامل چاپ و توزیع بیش از ۱۴۰ میلیون جلد کتب درسی، ساخت و بازسازی بیش از ۲۰۰ ساختمان و مراکز تعلیمی است.

این کشور کمک هایش را با همکاری برنامه های تعلیمی موسسه دنیدا، ارایه کرده و همچنان در بخش ظرفیت‌سازی وزارت معارف که شامل انکشاف سیستم تکنالوژی معلوماتی است نیز کمک کرده است..

 

مطالب مرتبط