برگزاری نمایشگاه صندوق خاطرات قربانیان چهاردهه جنگ درکشور

سازمان حقوق بشر و دموکراسی برای یادآوری خاطرات قربانیان جنگ و به هدف پایان بخشیدن جنگ در کشور و قربانی شدن انسان‌ها از سال 2011 تاکنون تلاش هایی را برای جمع آوری صندوق خاطرات قربانیان جنگ انجام داده است. این سازمان تاکنون 100صندوق خاطرات قربانیان چهار دهه ای اخیر جنگ را از نقاط مختلف افغانستان تهیه کرده و در نقاط مختلف به نمایش گذشته است. امروز  نیز این سازمان نمایشگاه صندوق های خاطرات قربانیان را با حضور شماری از بازماندگان آنها در کابل برگزار نمود.

12735616_493121400889912_779310809_n

در این نمایشگاه، اجناس، تصاویر و خاطرات قربانیان از سراسر کشور که در حدود 1000  قلم جمع آوری شده و به نمایش گذاشته شد.

جواد زاولستانی از برگزار کنندگان این نمایشگاه به خبرگزاری افق گفت « ما در راستای جمع آوری و زنده کردن خاطرات قربانیان چهاردهه جنگ در کشور؛ تنها نمایشگاه برگزار نمی‌کنیم پیش از آن ورکشاب و تیاترهایی را در مورد خاطرات قربانیان برگزار می‌نماییم تا بازماندگان رنج‌هایی را که در از دست دادن عزیزان شان کشیده اند، آن را یاد آوری کنند. ما هر آنچه را که یادآور کننده خاطرات قربانیان جنگ باشند را در یک صندوق جمع آوری نموده ایم  تا توسط آن  راه روایت جنگ وپیامد آن در جامعه بازشود»

آقای زاولستانی یادآور شد، در سال 2009 پارلمان با تصویب مصوبه‌ای راه پیگیری  جنایت‌های جنگی را توسط بازماندگان به نحوی بست. اما یادآوری خاطرات قربانیان می‌تواند راهی باشد برای نفرت از  جنگ و پایان یافتن جنایت‌های جنگی در کشور.

به گفته‌ای این عضو سازمان حقوق بشر و دموکراسی ، این سازمان تلاش کرده که صندوق‌های خاطرات قربانیان؛ به یک «موزیم ملی قربانیان جنگ» تبدیل شود.

زاولستانی در این مورد گفت از دوره حکومت رییس جمهور کرزی تاکنون تلاش‌هایی از سوی سازمان حقوق بشر و دموکراسی برای ایجاد این موزیم صورت گرفته است و در حدود یک ماه پیش نیز اعضای این نهاد با بانوی اول «رولاغنی» در مورد آن دیدار داشته اند اما تاکنون مقام های حکومت در مورد آن توجه نکرده اند.

زاولستانی تاکید کرد تلاش های ما ادامه دارد تا رییس جمهور موافقت کند که مکان مشخصی را برای موزیم خاطرات قربانیان در نظر بگیرد.

مطالب مرتبط