اشرف غنی: رسیدن به وحدت و صلح دشوارتر از شکست ارتش شوروی نیست

حکومت افغانستان از سالروز خروج ارتش شوروی با برپایی مراسمی تجلیل نمود و این مراسم پیش از ظهر امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزارشد. در این مراسم رهبران جهادی، رییس جمهور ، رییس اجراییه و معاونان شان و مقام های بلند پایه حکومت افغانستان شرکت کرده بودند.

G13A1250 copy(2)

شماری از رهبران جهادی از جمله ، صبغت الله مجددی و محمد کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری سخنرانی کردند.

محمد کریم خلیلی درسخنرانی خویش ضمن توصیف از دست آورهای انقلاب مجاهدین در برابر شوروی، دوره مقاومت مجاهدین را علیه طالبان یک دوره طلایی خواند.

آقای خلیلی همچنان در سخنرانی خویش گفت یک واقعیت است که ما در حکومتداری ضعف هایی داشته ایم و در این راستا موفق نبوده ایم.

خلیلی گفت طالبان و افراط گرایی در افغانستان ریشه نداشته بیگانگان،افراط گرایی را برای استفاده از باورهای دینی مردم افغانستان در این کشور تقویت نموده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز در سخنرانی خویش، دوره جهاد افغانستان را در مقابل ارتش شوروی ستود و گفت براساس ارزیابی بانک جهانی،مردم افغانستان برعلاوه تحمل آوارگی و قربانی شدن هزاران انسان 240 میلیارد دالر را ضرر دیده اند.او گفت تسلیم شدن در برابر تجاوز گران در فرهنگ افغانستان جای ندارد.

رییس جمهور غنی نیز یاد آور شد پس از پیروزی جهاد باید ما یکپارچه می‌بودیم و مکتب و مساجد را می‌ساختیم و دانشگاه‌های مان را به شکوفایی می‌رساندیم.

اشرف غنی مهم ترین دست آورد جهاد را آزادی مردم افغانستان عنوان کرد و گفت؛ اکنون افغانستان به عنوان یک شریک با مسوولیت در سطح کشورهای جهان قرار گرفته است.

آقای غنی در بخش دیگری از سخنان خویش گفت ما در مرحله‌ای حساس قرار داریم که باید سرنوشت نسل‌های آینده‌یی مان را بسازیم و زمانی به این هدف موفق می‌گردیم که متحدانه صداهایی که جنگ را فریاد می‌کنند را خاموش سازیم. او یاد آور شد که اکنون افغانستان با قوت تمام در برابر ترویزم می‌رزمد.

اشرف غنی گفت مردم افغانستان راه‌دشوار را طی کرده و باید به امنیت و وحدت برسد و رسیدن به آن دشوارتر از شکست دادن ارتش شوروی نیست.

رییس جمهور از حکمتیار رهبر حزب اسلامی و سایر گروه‌های مخالف دولت خواست که با کاروان صلح یکجا شوند و در آبادی افغانستان سهم بگیرند و گفت حکومت وحدت ملی در سهم گرفتن افغان‌ها برای آبادی افغانستان متعهد است.

نیروهای ارتش شوروی سابق در 3 جدی سال 1358 به حمایت حکومت کمونیستی تحت حمایت خویش در افغانستان وارد شدند و پس از 9 سال حضور در افغانستان وجنگ علیه مجاهدین در 26 دلو سال 1367 آخرین سرباز نیروهای شوروی سابق از افغانستان خارج شدند. این روز در تقویم افغانستان رخصتی اعلام شده است و مجاهدین از این روز به عنوان شکست ارتش شوروی در افغانستان تجلیل می‌نمایند.

مطالب مرتبط