وزیر زنان: رییس جمهور به وعده هایش در رسیدگی به پرونده قتل فرخنده عمل کند

وزارت امور زنان افغانستان امسال از 14 فیبروری روزجهانی مبارزه با محو خشونت علیه زنان، با برگزاری همایشی تحت عنوان«عدالت برای فرخنده؛ عدالت برای همه» تجلیل نمود.

5DF00C94-D91B-4BF4-A05D-4481E07FEBDB_w640_r1_cx0_cy2_cw0_sدلبر نظری وزیر امور زنان در این مراسم سخنرانی نمود و گفت با گذشت نزدیک به یک سال از حادثه مرگ فرخنده پرونده‌ی آن هنوز از سوی نهادی‌های قضایی مورد رسیدگی قرار نگرفته و عدم رسیدگی به آن پرسش هایی را برای نهادی های مدافع حقوق زن و نهادهای مدنی برانگیخته است.

وزیر زنان از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواست که باید هرچه زودتر به پرونده قتل فرخنده رسیدگی شود.

وزیر امور زنان در این مراسم از ایجاد مرکز تحقیقاتی در مورد خشونت علیه زنان خبر داد و گفت  وزارت امور زنان برای رسیدگی به قضیه های خشونت علیه زنان، یک مرکز تحقیقاتی را ایجاد می‌کند و در این مرکز در مورد پرونده قتل فرخنده، سنگسار شدن رخشانه و موارد دیگری از خشونت علیه زنان تحقیق شده و علت عدم رسیدگی به خشونت علیه زنان نیز در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر زنان در سخنرانی خویش خطاب به رییس جمهور گفت که به وعدهایش در مورد رسیدگی به پرونده قتل فرخنده و تامین عدالت برای زنان عمل کند.

وزارت اموز زنان افغانستان درحالی از روزجهانی محو خشونت علیه زنان تحت عنوان «عدالت برای فرخنده؛ عدالت برای همه» بزرگداشت نمود که نزدیک به یک سال از فاجعه مرگ فرخنده در کابل می‌گذرد اما به پرونده قتل او هنوز رسیدگی نهایی نشده است.

فرخنده در 28 حوت سال گذشته در مرکز شهر کابل از سوی مردان مذهبی خشمگین در نزدیکی مسجد شاه دو شمشیره  به اتهام سوزاندن قران به شدت مورد لت و کوب قرار گرفت و کشته شد و این مردان خشمگین  جسدش را آتش زدند. رییس جمهور غنی پس از این حادثه اعلام کرد که خودش پرونده قتل فرخنده را تعقیب می‌کند.

نیروهای امنیتی افغانستان پس از این حادثه 29 نفر را در پیوند به قتل فرخنده دستگیر کردند و آنها را به سارنوالی معرفی نمودند.

دادگاه اول و دوم پرونده قتل فرخنده برگزار شد و تعدادی از افراد متهم، بیگناه شناخته شدند. گفته می‌شوند اکنون 11 نفر در پیوند به این پرونده، تحت بازداشت هستند.

خانواده فرخنده و نهادهای مدافع حقوق زنان در مورد نتیجه‌ی مراحل رسیدگی به پرونده قتل فرخنده، اعتراض کردند که عدالت رعایت نشده و از دادگاه عالی خواستند که عدالت را در پیوند به آن پاسداری کرده و باید به طور همه جانبه عاملان قتل فرخنده مورد مجازات قرار بگیرند.

تاکنون که یک سال از قتل فرخنده می‌گذرد، هنوز این پرونده از سوی نهادهای قضایی افغانستان نهایی نشده است.

.

مطالب مرتبط