وطن و آزادی بسیار سخت و به بهای زندگی حماسه آفرین ها بدست آمد

خو ب بیاد دارم که  در اواخر سال 2001 پدر بزرگوار م (الحاج استاد سید نورالله عماد ) خیلی آشفته به خانه که در آن زمان ما در ایران زندگی می کردیم از کابل به مشهد تشریف آوردند و بسیار ناراحت و دلتنگ از همه بخصوص دوستان سیاسی اش بود . او می گفت: که وطن و آزادی که بسیار سخت و به بهای زندگی حماسه آفرین ها بدست آمده بود متاسفانه ارزش هایش داشت از بین می رفت . پدر بزرگوارم که در آن زمان عضو ارشد دولت بود مخالف کنفرانس بن بود و اصرار داشت که تشکیل حکومت موقت باید در کابل صورت گیرد .عماد

بهر حال بعد 12 سال و حضور پر رنگ جامعه جهنی در همه عرصه ها  بخصوص نظامی و اقتصادی , افغانستان نوینی ایجاد شد. شوق و انگیزه زندگی در جوامع شهری دوباره زنده شد. در کتاب بیل گیش وزیر دفاع وقت آمریکا از اصطلاح ائتلاف شمال استفاده که این اصطلاح درست نیست , اصطلاح ائتلاف شمال را من تصحیح و به حیث حکومت مردمی افغانستان می شناسم که در این حکومت یا ائتلاف مردمی از شمال گرفته تا جنوب و از غرب تا شرق شخصیت های بزرگی حضور داشتند مثل جناب استاد سیاف از کابل ,استاد سید نورالله عماد ,امیر اسماعیل خان از غرب(هرات) در شمال از استاد شهید گرفته تا قهرمان ملی و استاد عطا , جنرال صاحب دوستم , مارشال صاحب فهیم و داکتر صاحب عبدالله عبدالله و از شرق حاجی صاحب عبدالقدیر و شهید داکتر عبدالله (ننگرهار,لغمان) قاری بابا از مرکز (غزنی) خلیلی صاحب از بامیان  , و سپس نقیب الله آخندزاده ونورزی صاحب از جنوب. اگر همه این شخصیت ها حضور داشتند پس اصطلاح ائتلاف شمال درست نیست و بجای آن اصطلاح دولت مردمی با ائتلاف مردمی را بیشتر قبول دارم.

 اولین حرف من به جامعه جهانی بخصوص آمریکا این است که مردم افغانستان قدر شناس اند هیچ گاه کمک های جامعه جهانی را فراموش نخواهند کرد. ما بر این باوریم که افغانستان خود را  مسئول و عضو جامعه جهانی می داند و می تواند نقش بسزای در جامعه جهانی در رابطه به امنیت جهانی داشته باشد . لذا امنیت و صلح در افغانستان یعنی امنیت و صلح در جهان. ما مصمم هستیم تا امضای قرار داد امنیتی با آمریکا امضا شودتا دوستی مردم افغانستان ثابت شود.از طرف دیگر دولت مردان آمریکا هم منافع افغانستان را در نظر بگیرند و خواستهای جناب رئیس صاحب جمهورکرزی در نظر بگیرند و یا منتظر حکومت منتخب بعدی شوند ولی قهر و یا ترک نکنند تا همه این دست آوردهای 12ساله از دست نرود .  

دومین حرف من به جناب رئیس صاحب جمهور است.اگر بی انصافی نباشد  شما دست آوردهای خوبی در این 12 سال داشته اید ولی متاسفانه خیلی زود امید ها به یاس تبدیل شد بخاطر نداشتن کدرهای متخصص و حکومت,اصل شایسته سالاری را زیر پای مصلحت ها کرد. ناگفته نماند که همه شخصیت های جهاد و مقاومت از هیچ گونه کمک و یاری دریغ نکردند و رئیس صاحب جمهور را با دل و جان یاری دادند تا باشد در روند باز سازی و پیشرفت افغانستان هم سهم بسزای داشته باشند. جناب ریس جمهور: اگر انتخابات را به خوبی و با امنیت به پایان برسانید وحکومت را مسالمت امیز تحویل دهید بدون شک درتاریخ افغانستان جاودانه خواهید شد چنانچه رهبر فرزانه ما استاد شهید در قلب ما وتاریخ جاودان شد. جناب رییس صاحب جمهور با جامعه جهانی بخصوص امریکا با مصلحت وتدبیر پیش ایید وبا دیبلوماسی قوی خواستار منافع افغانستان شوید تا افغانستان دچار بحران ناپسند و پیچیده تر نگردد.                                      حرف آ خر من به کاندید محبوب القلوب جناب داکتر صاحب عبدالله عبدالله است که کتاب آقای گیتس وزیر وقت دفاع آمریکا را زیاد جدی نگیرند چون کتاب آسمانی نیست. خود رئیس جمهور آمریکا هم حرف های آقای گیتس را رد کرد.

 

 در این مرحله حساس که ما انتخابات را در پیش داریم از همه بیشتر باید خویشتن داری کنیم و به جامعه جهانی استعداد و مروت سیاسی خود را نمایش دهیم که از همه مهمتر برای ما منافع ملی افغانستان و انتخابات آرامش و شفاف  است. به گمان من وقتی پای منافع ملی در میان باشد دولت و اپوزیسیون باید با هم مشوره و مواضع مشترک داشته باشد تا انگیزه آرامش جامعه به هم نخورد. مردم شریف افغانستان نظاره گر است و دوباره ثابت کنیم که می توانیم رهبری جامعه خود را مسالمت آمیز در پیش ببریم چنانچه در زمان جهاد و مقاومت نشان دادیم.

خلاصه کلام به باور بنده اگر ائتلاف میان جناب استاد سیاف و داکتر صاحب عبدالله عبدالله و انجینر صاحب قطب الدین  هلال صورت بگیرد بدون شک برنده میدان انتخابات خواهند شد. افغانستان از آن ماست تا باشد آرام و آباد و حکومت تدبیر و تغیربه مردم شریف خود که همیشه در کنار ما بودند تلاش و تقدیم کنیم. مردم عزیز افغانستان بیش از این سر ما حق دارند  و اهلیت داشتن بهترین ها را جهان دارند.

قریشی از هرات

مطالب مرتبط