صدراعظم روسیه:حمله خارجی به سوریه می‌تواند جنگ جهانی جدید را منجر شود

دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه از هرگونه اقدام نظامی کشورهای عربی و ناتو در سوریه  بر مواضع دولت سوریه وعواقب وخیم آن برای امنیت منطقه هشدار داد.56bcd653c461884f3f8b45e4

به گزارش افق به نقل از خبرگزاری روسیه امروز٬ دولت روسیه امروز موضعی قاطع را در برابر اصرار عربستان برای حمله‌ای زمینی به خاک سوریه ابراز کرد حمله‌ای که فقط استقبال آمریکا را همراه داشته و تاکنون هیچ مرجع بین‌المللی، سندی برای مجاز شدن آن صادر نکرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری مدودوف صدراعظم روسیه ۲۲ دلو ۱۳۹۴با لحنی قاطع گفته است “حمله خارجی به سوریه می‌تواند جنگ جهانی جدید را منجر شود.”
عربستان چند روزی است که با قاطعیت از حمله قریب‌الوقوع نیروی زمینی خود به سوریه سخن میگوید؛ حمله ای که عربستان آن را حاصل توافق ائتلافی تحت رهبری خود می‌داند.
روسیه چندی پیش هشدار داده بود که تصاویر هوایی به دست آمده، نشان‌دهنده تجمع تجهیزات و نیروهای نظامی در خاک ترکیه و در نزدیکی مرز با سوریه است؛ عربستان هم گفته که از خاک ترکیه به سوریه حمله خواهد کرد.
اما خبرگزاری روسیه امروز، می‌نویسد، مدودیف روزشنبه دردیدار با «بوروت پاخور» رئیس جمهوری اسلوونی درمورد تهاجم زمینی به سوریه گفت: این بازگشت از مسیر مذاکرات واقدامی نادرست است ونباید طرف های بحران سوریه یکدیگر را با این گونه اظهارات بترسانند.
وی با انتقاد ازکشورهایی که از تهاجم زمینی به سوریه سخن می‌گویند، اظهارکرد: به رغم به دست آمدن توافقات درمورد سوریه درنشست اخیر گروه حامیان سوریه درمونیخ، مقام های برخی کشورها تهدید می‌کنند که اگر اقدامات مورد نظر آنها انجام نگیرد عملیات زمینی درسوریه اجرا می‌کنند.
نخست وزیر روسیه با بیان این‌که نباید یکدیگر را با این گونه بیانات بترسانیم، گفت: می‌دانیم که قوانین وژست‌های رسانه‌ای وجود دارد اما درمکان نخست باید حل وفصل مسایل سوریه و ازسرگیری مذاکرات سوری وبرقراری آتش بس دراین کشور قرار گیرد.
وی ادامه داد : پس ازکسب توافق درنشست اخیر گروه حامیان سوریه درمونیخ، وضعیت بهتر شده است وامروز شاهدیم که وضعیت مساله سوریه نسبت به چند روز پیش بهبود یافته است.
اقای مدودیف افزوده: این فقط آغاز کار است و باید با دقت نسبت به یکدیگر رفتار کرده و به استدلال های یکدیگر توجه و توافق ها را اجرا کرد.
درروزهای اخیر مقام های عربستان سعودی وترکیه ازامکان شرکت درعملیات زمینی در سوریه در پوشش مبارزه با گروه تروریستی داعش سخن گفته اند.
نخست وزیر روسیه گفت: باید با اجرای تدابیر سخت که در شرایط کنونی روسیه و امریکا و برخی طرف های دیگر درسوریه بکار می گیرند، طرف های درگیر دربحران این کشور را به پشت میز مذاکره کشاند. دراین شرایط آغاز جنگ زمینی اشتباه بزرگ است.
این مقام روس درادامه مصاحبه، آمریکا، عربستان سعودی وبرخی کشورهای اروپایی را مسئول بی ثباتی اوضاع سوریه دانست واظهارداشت: ارزیابی اقدامات رهبر یک کشور دلیلی برای چنین اقداماتی که از طرف این کشورها شاهد هستیم، نمی شود.
مدودیف در پایان افزود باید برای برگزاری انتخابات درسوریه تلاش می شد  تا شاهد چنین جنگ و افراط کرایی گروه های تروریستی در این کشور را نمی بودیم.

مطالب مرتبط