مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان رسما اغاز شد، خواسته های مردم و وعده های نامزادان

مبارزات انتخاباتی یازده نامزد ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه 2 فبرووری رسما آغاز شد. نامزدان در این روز، چندین گردهمایی را در شهر کابل برگزار کردند.

کارزار دو ماهه انتخاباتی نامزدان در حالی آغاز شده است که ناامنی مهم ترین نگرانی انتخابات به شمار می رود. یک روز پیش از آغاز مبارزات، دو تن از اعضای ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله در ولایت هرات کشته شدند.

عمر داوودزی، وزیر داخله افغانستان گفت که نیروهای امنیتی آماده تامین امنیت نامزدان و ستادهای انتخاباتی می باشد: «ما تدابیر دقیق و جدی روی دست داریم و به اندازه توان خود کوشش می کنیم به همکاری کاندید صاحبان و مردم خود، از وقایع جلوگیری شود و امیدوار هستیم واقعه ای رخ ندهد».

گردهمایی های بزرگ

اشرف غنی احمدزی، داکتر عبدالله عبدالله، قیوم کرزی و گل آغا شیرزی چندین گردهمایی را در هوتل ها و خیمه لویه جرگه برگزار کردند. هزاران تن از هواداران این نامزدان در این گردهمایی شرکت نمودند. این در حالی است که نامزدان نباید بیش از ده میلیون افغانی در کمپاین خود مصرف کنند.

داکتر عبدالله عبدالله گفت در صورت پیروزی به بحران های کنونی مانند، فساد اداری، مواد مخدر، فقر، مهاجرت و قانون گریزی پایان خواهد داد.

اشرف غنی احمدزی نیز گفت قراردادی را با همسایه ها امضا می کند تا افغانستان به جای کانون ناامنی و جنگ، به قلب تپنده اقتصادی آسیا تبدیل شود. آقای غنی گفت فساد باید جرم باشد و نیروهای امنیتی معاش، خانه و زندگی خوب داشته باشند. احمدزی تاکید کرد که حکومت شرکت سهامی را نمی خواهد؛ ولی خدمات را برای همه مردم به صورت درست عرضه می کند.

زلمی رسول با شعار “اصلاحات، شایسته سالاری و قانونمندی” وارد کارزار انتخاباتی شده و قرار است روز دوشنبه گردهمایی طرفدارانش را در کابل برگزار کند.

قیوم کرزی، برادر رییس جمهور نیز در برگه های تبلیغاتی اش نوشته است که ملت افغانستان حق دارند مانند ملت های دیگر دنیا سربلند زندگی کنند و از سواد، صحت، مسکن و رفاه اجتماعی بهره مند شوند. او همچنان گفته است دستاوردهای ده سال گذشته را حفظ می کند و در برابر فساد، بی عدالتی ها و قانون گریزی به شدت مبارزه خواهد کرد.

گل آغا شیرزی، دیگر نامزد نیز با شعار “بازسازی” مبارزات انتخاباتی اش را آغاز کرده است. این نامزد ریاست جمهوری در عکس هایی که در شهر و بازار نصب کرده خود را قهرمان «صلح و بازسازی» قلمداد کرده و گفته است که «رای به بلدوزر، رای به صلح و بازسازی» است.

در همین حال عبدالرب رسول سیاف، هدایت امین ارسلا، داوود سلطان زوی، عبدالرحیم وردک، محمد نادر نعیم، قطب الدین هلال نیز مبارزات خود را آغاز کرده اند.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز نگران نا امنی ها است. رییس کمیسیون مستقل انتخابات یک روز پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی گفت آمادگی ها برای برگزاری انتخابات گرفته شده، ولی ناامنی مهم ترین تهدید در برابر انتخابات می باشد.

نهادهای انتخاباتی نیز از نامزدان خواسته اند تا رقابت های انتخاباتی را براساس قوانین و مقررات انتخاباتی به پیش ببرند و از تبلیغ مسایلی که منجر به تفرقه و نفاق می شود، بپرهیزند.

رای به آینده بهتر

در همین حال شهروندان افغانستان می گویند نامزدان پیشین ریاست جمهوری نیز وعده های چرب و نرمی به مردم داده بودند اما به تعهدات شان عمل نکردند. برخی از افغان ها می گویند از فساد و ناامنی به ستوه آمده اند.

عبدالبصیر یک باشنده ولایت میدان وردک می گوید کارت رایدهی دارد و به کسی رای می دهد که مردم آزاری را از افغانستان برچیند. او با شکایت از وضع موجود می گوید: «به دولت گفتیم که اگر طالبان و حزب اسلامی خوب است، قدرت را به آن ها بده؛ اگر خوب نیست آن ها را گم کنید تا مردم بیچاره آرام زندگی کنند».

این شهروند افغانستان می گوید اهداف و برنامه های نامزدان نیز برای شهروندان افغانستان مهم است. بسیاری ها می گویند منتظر برنامه های نامزدان هستند و به نامزدی رای می دهند که برنامه های بهتر برای آینده داشته باشد.

حسنیه دانشجوی اقتصاد در یکی از موسسات تحصیلات عالی افغانستان می گوید برنامه نامزدان را تعقیب می کند و به کسی رای می دهد که برنامه های معقولی برای بهبود وضعیت زندگی افغان ها داشته باشد: «به کسی رای می دهیم که مردم را از بدبختی نجات دهد و درباره اقتصاد و امنیت فکر کند. به شرطی که اهداف کاری شان را برای ما بگویند».

مرسل یک دختر دیگر نیز می گوید در انتخابات شرکت می کند و رای می دهد: «ما حتما رای می دهم. ما هستیم که آینده کشور را تعیین می کنیم. ما به خاطر آینده خوب و کشور خوب حتما رای می دهیم. به کسی رای می دهیم که باعث رشد دولت و مردم کشور شود».

در همین حال “کمیسیون رسانه های انتخابات” با نشر اعلامیه ای گفته است رسانه ها باید در جریان مبارزات انتخاباتی بی طرفی را حفظ کنند و در تامین امنیت روانی انتخابات، نقش مثبت ایفا نمایند.

مطالب مرتبط