وزیر دفاع امریکا گفت: امکان تصمیم به تعویق انداختن امضای پیمان امنیتی با افغانستان برای چندمین بار وجود ندارد

 وزیر دفاع آمریکاˈچاک هیگلˈبا درخواست از ˈحامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان برای امضای پیمان نامه امنیتی دو کشور،گفت: واشنگتن و متحدانش نمی توانند تصمیم برای ماموریت نیروهای خود بعد از سال 2014 در افغانستان را باز هم به تعویق بیاندازند.

به گزارش افق  به نقل از خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه ۳۰ جنوری ۲۰۱۴ در گزارشی اعلام کرد: چاک هیگل شب چهارشنبه درحالی که با یک هواپیمای نظامی عازم لهستان بود در جمع خبرنگاران گفته است امکان به تعویق انداختن این تصمیم برای چندمین بار وجود ندارد؛ زیرا در یک مقطع زمانی برنامه ریزی ها برای بودجه و دیگر ملزومات آن با هم تلاقی می کند.

بیش از یک سال قبل واشنگتن و کابل پیمانی را تحت عنوان توافق همکاری راهبردی امضا کردند که همکاری نظامی بخشی از آن بود.

براساس قوانین آمریکا اگر عسکرانی این کشور بخواهند در منطقه ای از جهان مستقر شوند، باید مصونیت قضایی داشته باشند.

از این رو پس از امضای توافق همکاری راهبردی دو کشور توافق کردند در ضمیمه یا تکمیل آن، پیمان دیگری را موسوم به ˈپیمان نامه امنیتیˈ امضا کنند. زمان در نظرگرفته شده برای امضای این توافق دو یا سه ماه انتهایی سال 2013 تعیین شد که به علت مخالفت های داخلی درافغانستان با آن تا کنون امضا نشده است.

دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا از مدت ها قبل کرزی را برای امضای پیمان نامه امنیتی تحت فشار قرار داده است.

کرزی نیز خواستار پایان عملیات نظامی آمریکا در مناطق مسکونی و علیه غیرنظامیان افغان همچنین پیشرفت مذاکرات صلح با طالبان پیش از امضای این معاهده شده است.

هیگل گفت که اوباما شخصا مشغول بررسی وضعیت نیروهای آمریکایی در افغانستان در صورت نهایی شدن این معاهده بعد از سال 2014 است.

ارتش آمریکا خواستار باقی ماندن حدود 10 هزار سرباز خود در افغانستان بعد از سال 2014 است که بیشتر وظیفه این نیروها آموزش و حمایت از نیروهای افغان همچنین انجام فعالیت های ضد تروریسم است.

مقامات دولت کابل می گویند هنوز هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است. هنوز معلوم نیست دولت اوباما نیز اماده صبر و تحمل تا زمان برگزاری انتخابات افغانستان و روی کار آمدن رهبری جدید در این کشور در ماه آوریل برای نهایی کردن توافق هست یا اینکه برنامه های خود برای استقرار نیرو در افغاننستان بعد از سال 2014 را به کلی لغو می کند.

به گفته هیگل دیگر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در مورد تاخیر در نهایی شدن توافق و طرح هایشان در افغانستان نگران هستند.

وزیر دفاع آمریکا یادآور شد: این کشورها نیز باید بودجه خود را تنظیم و میزان بودجه مورد نیاز طرح ها در افغانستان را تخصیص دهند اما در حالی که مقامات واشنگتن از کرزی خواسته اند این توافق را امضا کند آمریکا غیر از درخواست کار دیگری نمی تواند بکند.

وی گفت: کرزی رییس جمهوری منتخب کشوری مستقل و توانایی ما برای تاثیرگذاری بر تصمیمات یک رییس جمهوری منتخب و رهبر کشوری مستقل محدود است.

مطالب مرتبط