امضای تفاهم نامه همکاری دولت افغانستان با 5 کشور همسایه‌ برای مبارزه مشترک با مواد مخدر

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از امضای تفاهمنامه همکاری دولت این کشور با 5 کشور همسایه‌اش برای مبارزه مشترک با مواد مخدر خبر داد.

به گزارش  افق در کابل، کشورهای «ایران»، «چین»، «پاکستان»، «تاجیکستان»، «ازبکستان» و «ترکمنستان» امروز چهارشنبه ۲۹ جنوری ۲۰۱۴ تفاهمنامه‎ همکاری با دولت افغانستان در زمینه مبارزه مشترک با مواد مخدر به امضا رساندند.

افغانستان در یک دهه گذشته، بزرگ‎ترین تولید کننده مواد مخدر اعلام شده است و همچنین دولت و ملت این کشور بیشترین آسیب را از این پدیده شوم متحمل شده‌اند.

نشست مشترک همکاریهای منطقوی پیرامون مبارزه با مواد مخدر با حضور وزیر مبارزه با مواد مخدر و شرکت نماینده های شش کشور همسایه افغانستان که شامل کشورهای:(چین، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ایران پاکستان)می شوند- با میزبانی وزارت مبارزه با مواد مخدر- در کابل برگزار گردید.

این نشست برای دو روز از 28- 29 جنوری 2014، به‌منظور تلاش برای حفظ صلح و امنیت منطقه و بین الملل، واداشتن اراده صادقانه در کار مبارزه با مواد مخدر، تقویت همکاری های منطقوی، سپردن تعهدات قوی برای کاهش عرضه و تقاضا به مواد مخدر، تبادل اطلاعات استخباراتی و عملیات نظامی مشترک در راستای مبارزه با مواد مخدر میان کشورهای همجوار افغانستان برگزار شده است.

آقای مبارز راشدی وزیر مبارزه با مواد مخدر، ضمن تشکری و سپاسگزاری از شرکت نماینده گان کشور های همسایه در این نشست، اظهار نمود که:”مبارزه با مواد مخدر یک معضل منطقه‌یی وجهانی‌ست و مبارزه با این معضل مستلزم تعهدات جدی و صداقت‌مندانه کشورها در سطح منطقه و جهان می باشد- که باید میان کشورهای منطقه تعهد جدی در امر مبارزه با مواد مخدر بوجود آید.”

به گفته وی، مبارزه با مواد مخدر همچنان مستلزم بوجود آمدن اراده سیاسی در سطح ملی و بین المللی ست. آقای راشدی از تمامی کشورهای منطقه و به خصوص دولت های همسایه جدا خواست تا در آغاز یک مبارزه مشترک در سطح منطقه اقدامات جدی و اساسی را روی دست بگیرند.

آقای راشدی همچنان افزود:” ما می‎خواهیم که یک مبارزه سالم منطقه ی در برابر کشت، تولید و ترافیک مواد مخدر به‌وجود آید و در این راستا همکاری کشورهای منطقه و همجوار افغانستان حتمیست و از این طریق می توان جهان بشریت را از شر این پدیده خطرناک نجات دهیم.”

وزیر مبارزه با مواد مخدر همچنان اشاره کرد که:”ما با شرکای کاری خویش می خواهیم ضبط مواد مخدر در کشور بالا برود و از تولید و تورید موادهای کیمیاوی و پریکرسرها در افغانستان به‌صورت جدی جلوگیری صورت گیرد. لذا در راستای مبارزه با مواد مخدر از کشورهای همجوارِ ما نیز همکاری میخواهیم.”

 درین کنفرانس آقای عطا دوردی عثمانوف، رئیس حفاظت از خدمات امنیتی جامعه سالم جمهوری ترکمنستان با اظهار قدردانی از وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان که این نشست را تدارک دیده است، افزود که:”ترکمنستان طی یک دهه گذشته برای تأمین صلح، ثبات و توسعه در افغانستان تلاش کرده و یک بار دیگر می گویم که ترکمنستان به عنوان کشور دوست و همجوار افغانستان در عرصه های مختلف این کشور را حمایت و همکاری می نماید. مخصوصا در امر مبارزه با مواد مخدر ما افغانستان را تنها نمی گذاریم و از بین بردن مواد مخدر تنها از طریق کارهای مشترک ممکن است که باید در سطح منطقه این همکاری میان کشورها بوجود آید.”

در ادامه نشست آقای نظروف رئیس عملیاتی اداره کنترول مواد مخدر جمهوری تاجیکستان- ابراز نمودند که: “باید در سطح ملی و بین المللی با استعمال غیرطبی و حمل نامشروع مواد مخدر جلوگیری صورت گیرد.” وی ضمن تشکری از وزارت مبارزه با موا مخدر اشاره کرد:” تاجیکستان به‌عنوان کشور دوست و همسایه افغانستان در عرصه مبارزه با مواد مخدر همانند دیگر عرصه‌ها این کشور را یاری و همکاری نماید. مخصوصا کشور تاجیکستان مصمم می باشد که در بخش آموزش پولیس‌ها و کورس‌های ظرفیت‌سازی کارمندان مبارزه با مواد مخدر- افغانستان را یاری رساند.”

به گفته آقای نظروف، برنامه‌های آموزشی برای رشد و تقویت پولیس‌های سرحدی جهت کنترول مرز‌ها ضروری پنداشته می شود و تاجکستان می‌تواند در این عرصه‌ها افغانستان را کمک کند.

علی رضا بهرامی سفیرجمهوری اسلامی ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست افزود که:” مواد مخدر یک موضوع منطقه‌ی ست و باید یک سازو کارهای عملی برای مبارزه با این پدیده در سطح منطقه‌ی جست‌وجو شود.” وی هچنان تصریح کرد:”چیزی‌ که در عرصه مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه مهم می‎باشد، همانا تبادل اطلاعات استخباراتی میان نیروهای سرحدی کشور‌ها ست.” در صورتیکه تبادله‌ی اطلاعات استخباراتی و همکاری مشترک در این بخش مهم وجود نداشته باشد، مبارزه منطقه‌ی با پدیده مواد‌مخدر بی‌معنا تلقی میشود.

به گفته بهرامی – در بخش کشاورزی – باید دهاقین را به کشت و زرع مواد‌های مشروع و حلال تشویق کرد و برنامه های مؤثر‌ی را باید در این رابطه جست‌وجو کرد.در صورتیکه چنین برنامه‌های مؤثری وجود نداشته باشد، کشاورزان همه مواد‌مخدر خواهند کاشت؛‌ زیرا به نظر آنها که با زرع مثلا خشخاش بیشترین نفع نصبِ‌شان می‌شوند.

در ادامه این نشست – آقای چِن شی جی، نماینده ریاست امنیت چین، طی سخنانی اظهار داشت که:”بیشترین قاچاق و حمل غیرمجاز مواد مخدر و مواد‌های کیمیاوی از طریق آسیای میانه صورت می‌گیرد و ما باید یک مکانیزم اجرایی در باره این موضوع ایجاد کنیم تا بتوانیم در امر مبارزه منطقوی با مواد مخدر به پیروزی دست پیدا کنیم.” وی در ادامه از همکاری مشترک در امر مبارزه با مواد مخدر با افغانستان و دیگر کشورهای منطقه و همسایه افغانستان یاد کرد و یاد آورشد که کشور چین در عرصه‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی پولیس‌های مبارزه با مواد مخدر-  افغانستان را حمایت خواهد کرد. چن شی جی همچنین افزود که ما به عنوان کشور دوست نمی‌خواهیم در مسائلی داخلی افغانستان دخالتی داشته باشیم؛ اما در بخش‌های لوجیستیکی و تدارک امکانات مورد نیاز در امر مبارزه با مواد مخدر با افغانستان همکاری می‌کنیم. چین افغانستان را در امر مبارزه با مواد مخدر همکاری خواهد کرد و این مسئولیت ماست که در برابر مواد مخدر مبارزه صورت گیرد.

ابوبکر آفتاب قریشی سکرتر اول سفارت جمهوری اسلامی پاکستان همچنان   ضمن سپاس و قدردانی از دولت افغانستان به‌منظور تدارک این نشست اظهار کرد که:” من فکر می‌کنم که مواد مخدر تنها مشکل افغانستان و پاکستان نیست، بلکه یک مشکل منطقه‌ی ست و باید با آن مبارزه صورت گیرد. اما در افغانستان برای جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر باید برنامه های معیشت بدیل به‌صورت مؤثر به اجرا گذاشته شود.

لبته ناگفته نباید گذاشت که نماینده کشور ازبکستان به دلایلی تخنیکی در این نشست حضور یافته نتوانستند، و قرار شد جریان نشست و نتیجه آن به آنها ابلاغ گردد.

در اخیر بحث‌های مقدماتی روی همکاری های منطقوی- آقای مبارز راشدی وزیر مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد نمود که پس از این نشست‌های هفت جانبه میان کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، ترکمنستان، تاجکستان،ازبکستان و چین نظر به لزوم دیدِ شرکت کننده های این نشست در هر شش ماه و یا در سال یکبار برگزار گردد و در آن موضوعات پیرامون چه گونه گی مشتر علیه مواد مخدر و پیشرفت‌ها در عرصه مبارزه با این پدیده مورد بحث قرار بگیرد. خوشبختانه این پیشنهاد از سویی نماینده‌های شرکت کننده این نشست پذیرفته شد و پس از این در هر سال یکبار چنین نشست هفت جانبه میان کشورهای همجوار افغانستان برگزار خواهد شد که در نتیجه کشور همسایه، ایران میزبانی نشست بعدی را پذیرفت.

این نشست در حالی برگزار می گردد که پیش ازین نیز چندین نشست مشترک میان کشور‌های همسایه و منطقه پیرامون مواد مخدر برگزار گردیده که در آن افغانستان هم شرکت داشته است. البته نشست های قبلی تا حال نتایجِ چندانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه نداشته و امید می رود تعهدی که در این نشست صورت گیرد؛ نتایجِ نسبتا مطلوبی را نیز به همراه داشته باشد.

نشست دو روزه با کشور های همسایه‌گان افغانستان با صدور قطعنامه سیزده ماده یی که اشتراک کننده گان امضا کردند، در حضور داشت رسانه ها، پایان یافت.

مطالب مرتبط