لغو ویزا برای دارنده گان پاسپورت سیاسی میان دو کشور افغانستان و هند

دو کشورافغانستان و هند توافق نامه لغو ویزا برای دیپلومات های دو کشور را به امضاء رساندند.tfo-768x512

به گزارش افق٬ داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور که برای شرکت در کنفرانس مبارزه با تروریزم به هند سفرکره است٬ امروز موافقت نامه لغو ویزاه برای  دارنده گان پاسپورت سیاسی میان سفیران افغانستان وهند در حضور  داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان  و ناریندرا موری نخست وزیر هند به امضا رسید.

با امضای این توافق نامه، از این پس تمامی شهروندان دارای پاسپورت سیاسی  در دو کشور افغانستان و هند می توانند بدون دریافت ویزا به کشور هم دیگر  سفر کنند.
ریاست اجراییه افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است٬ که نخست وزیر هند و رئیس اجرایی دولت افغانستان در دیدار امروز (دوشنبه) در باره توسعه همکاری های اقتصادی وامنیتی میان طرفین، پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان وهمکاری سه جانبه میان دهلی، کابل وتهران بر سر استفاده از بندر آزاد چابهار ایران  نیز گفت و گو کردند.

عبدالله عبدالله روز گذشته در رأس یک هیات بلندپایه برای شرکت در نشست ضد تروریسم عازم یک سفر چهار روزه به هند شد و قرار است در این نشست به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کند.
روابط افغانستان و هند در دو سال گذشته گسترش چشمگیری یافته و همزمان با سردی روابط میان پاکستان رقیب دیرینه هند، همکاری های نظامی «کابل» با «دهلی نو» افزایش پیدا کرده است.
هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان است و بعد از برکناری طالبان از قدرت در سال 2001 میلادی تاکنون بیش از دو میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است.
ساختمان پارلمان با هزینه ای بیش از ۲۰۰ میلیون دلار و سد «سلما» از طرح های بزرگ هند در افغانستان بوده که به اجرا درآمده است.

مطالب مرتبط