ˈایمل فیضیˈ سخنگوی حامد کرزی، آمریکا را به رفتاری خلاف اصول روابط بین الملل در برابر افغاستان متهم کرد

ˈایمل فیضیˈ سخنگوی رییس جمهوری افغانستان، آمریکا را به رفتاری خلاف اصول روابط بین الملل در برابر افغاستان متهم کرد و با رد ادعاهای آمریکا در خصوص آزادی شماری از زندانیان خطرناک در زندان بگرام افغانستان گفت: کشورهای خارجی حق ندارند تصمیم دستگاههای قضایی یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را زیر سوال ببرند.

به گزارش افق به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، ایمل فیضی عصرد بروز سه شنبه  28 جنوری 2014در نشستی با شماری از رسانه ها گفت که نیروهای آمریکایی مدارک و شواهد لازم را برای اثبات ادعای خود مبنی بر خطرناک بودن افرادی که دستور آزادی آنها از زندان بگرام صادر شده است را ندارند و ادعاهای آنان بدون مدرک است و نمی تواند موجب ادامه زندانی شدن این افراد شود.

ˈعبدالشکور دادرسˈ رئیس کمیته بررسی پرونده های زندانیان بگرام افغانستان روز دوشنبه، دو روز پس از آن که ˈحامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان زندان آمریکایی بگرام را کارخانه طالب سازی نامید، اعلام کرد دستور آزادی 37 زندانی از 87تن از زندانیانی که ادعا شده بود زندانیان خطرناک هستند، صادر شده است زیرا هیچ مدرکی مبنی بر مجرم بودن آنان یافت نشد.

نظامیان آمریکایی که این زندانیان را چند سال قبل به اتهام مشارکت در عملیات های تروریستی دستگیر و بدون محاکمه در زندان بگرام زندانی کرده بودند، در واکنش به این دستور، این زندانیان را خطرناک خواندند و خواستار توقف این دستور شدند.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان در ادامه اظهاراتش گفت که تصمیم آزادی این زندانیان در کمیسیونی قضایی با مشارکت تمام مسوولین ارگان های قضایی پس از چندین جلسه با حضور قضات برجسته و وزرای مربوطه و ادارات امنیتی، اتخاذ شده است.

فیضی در ادامه با اشاره به پیمان امنیتی کابل – واشنگتن، آمریکا را از عجله برای امضای این پیمان برحذر داشت و گفت آمریکا باید انتظار بکشد و در ارتباط به شرایط افغانستان همکاری و اقدامات لازم را انجام دهد.

سخنگوی رییس جمهوری افغانستان با استناد به تصمیم لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) افغانستان که امضای پیمان امنیتی با آمریکا را با حذف، تغییر و اصلاح موادی از آن را پذیرفت، گفت: امریکا باید در خصوص شرایط افغانستان برای امضای این پیمان، اقدامات لازم را که یکی از آنان آغاز عملی روند صلح افغانستان است، انجام دهد.

فیضی در عین حال افزود: آمریکا اگر پس از لویه جرگه مشورتی تلاشی برای آغاز عملی روند صلح انجام داده است، علت ناکامی خود را برای آغاز این روند باید رسما اعلام کرد.

مطالب مرتبط