نهادهای ناظرانتخابات: رهبران حکومت برای اصلاحات انتخاباتی اراده جدی ندارند

نهادهای نظارت کننده انتخابات از بن بست روند اصلاح نظام انتخاباتی ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند اصلاحات انتخاباتی به یک بن بست حقوقی مواجه گردیده است.

?????????????????????????????????????????????????????????

یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در گفتگوی ویژه‌یی که با خبرگزاری پرواک داشته گفته است هردو رهبرحکومت وحدت ملی اراده آن چنانی که از آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی ابراز می‌کردند، ندارند.

به گفته او تاکنون هر اقدامی که از سوی حکومت در خصوص اصلاحات نظام انتخاباتی گردیده، تشریفاتی و نمادین بوده واین روند به کندی مواجه شده است.

 به گفته رییس اجراییه فیفا، اختلاف‌های سیاسی و عدم جدیت رهبران حکومت برای دنبال کردن اصلاح نظام انتخاباتی، روند اصلاح را متاثر ساخته است.

به گفته آقای رشید اگر روند اصلاح نظام انتخاباتی جدی از سوی حکومت دنبال نشود درحالی شورای ملی به رخصتی زمستانی رفته است زمان اصلاحات انتخاتی هدر می‌رود و پیامد آن این است که باعث تاخیر انتخابات مجلس نمایندگان و شورای‌های ولسوالی می‌گردد و درنهایت حکومت را به چالش مواجه می‌سازد.

برعلاوه‌یی مسوولان نهادهای نظارت کننده انتخابات، نهادهای مدنی هم از کندی روند اصلاحات نگرانی دارد.

حبیب الرحمن ننگ،عضو شبکه نهادهای جامعه مدنی می‌گوید بارد شدن فرمان تقنینی ریاست جمهوری در مورد اصلاحات نظام انتخاباتی از سوی شورای ملی، اصلاحات نظام انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، درصورتی‌که حکومت اراده واقعی برای آوردن اصلاحات را دارد باید به زودی راه بدیل را طرح و اجرا کند.

پیش از این نیز، بارها نهادهای نظارت کننده انتخابات، نهادهای جامعه مدنی و تشکل‌های اپوزیسیون حکومت از کندی روند اصلاحات نظام انتخاباتی ابزار کرده اند.

آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی یکی از موادهای مهم موافقتنامه حکومت وحدت ملی بود. رهبران این حکومت وعده داده بودند پس از تشکیل حکومت، به زودی اصلاحات را در نظام انتخاباتی کشور به وجود می‌آورند.

مطالب مرتبط