غلام سخی واثق از فرماندهان جنگ‌های گروهی در ولایت غزنی، درگذشت

غلام سخی واثق از فرمانده‌هان حزب نهضت اسلامی یکی از گروه های جهادی هشت‌گانه شیعه که اخیرا با حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان یکجا شده بود از اثر حمله قلبی وفات کرد.

12508736_1008434612563572_8879172113600610475_n

این قومندان جهادی از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی بود و در جنگ‌های داخلی گروه‌های نهضت اسلامی، حزب وحدت اسلامی و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در جاغوری و لایت غزنی که باعث کشته شدن هزاران جوان گردید نقش برجسته داشت.

از واثق به نام یکی از فرماندهان جنگی در ولایت غزنی یاد می‌شود که در کارنامه نظامی خویش صدها مورد نقض حقوق بشری و جنگی را مرتکب شده است.

واثق بعد از سقوط ولایت غزنی به دست طالبان با این گروه، یکجاشد و تا زمان سقوط طالبان در کابل با این گروه همکاری داشت.

زمانی‌که حکومت طالبان سقوط کرد، واثق به خاطر کارنامه گذشته خویش نتوانست در ولایت غزنی برود و در کابل دست به سرمایه گزاری زد و در حکومت و نهادهای نظامی نقش نظامی و سیاسی گرفته نتوانست.

چندماه پیش دوباره فعالیت‌های سیاسی را شروع کرد و با حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که شاخه‌ای انشعاب شده حزب وحدت اسلامی می‌باشد و محمد محقق آن را رهبری می‌کند، یکجاشد.

گفته می‌شود بعد از برکناری محمدعلی احمدی از مقام معاونیت ولایت غزنی، واثق ازطرف محقق معاون دوم ریاست اجراییه، در این پست پیشنهاد شده بود.

اما واثق این فصل زندگی سیاسی خویش را ادامه داده نتوانست بر اثر یک حمله قلبی که برای تداوی به یکی از کشورهای همسایه برده شده بود امروز درگذشت.

واثق در جریان فعالیت‌های نظامی‌اش در غزنی بارها از سوی مخالفانش مورد حمله مسلحانه قرار گرفته بود.

مطالب مرتبط