نشست مقام های عالی رتبه کشور برای محو مرض پولیو درکابل برگزار شد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور صبح امروز در مرکز ملی توحید از طریق ویدیو کنفرانس در رابطه به محو پولیو با تعدادی از والیان کشور صحبت کرد.ویدیو کنفرانس آمنیتی (3)

به گزارش افق به نقل از خبرنامه ارگ ریاست جمهوری ٬در این ویدیوکنفرانس که رئیس اجرائیه حکومت و شماری از اعضای کابینه حضور داشتند، والیان ولایات ننگرهار، کنر، کندهار، هلمند، ارزگان، نمیروز، فراه، فاریاب و هرات در خصوص وضعیت فعلی مبارزه با مرض پولیو در سطح ولایات مربوطۀ شان به اشتراک کننده گان در کنفرانس معلومات ارائه کردند.

وزیر صحت عامه با توجه به شرایط ولایات مختلف، در مورد برنامه و تلاش های حکومت به منظور محو مرض پولیو معلومات داد و خواست ها و پیشنهادات مشخص را در زمینه با وزرا و والیان شریک ساخت.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت گفت، حکومت برای محو پولیو متعهد است و به همین جهت در سطح تمام ولایات کمیته مبارزه با این مرض ایجاد شده است. وی از والیان خواست که حتی با مشاهده یک مورد از پولیو در ولایات مربوطۀ شان به رهبری حکومت معلومات دهند و با تمام جدیت موضوع را تعقیب کنند.

رئیس جمهور غنی از رئیس اجرائیه حکومت، اعضای کابینه، والیان، سازمان جهانی صحت به شمول نهاد گیتس و همه نهادهای بین المللی همکار، در زمینه همکاری و تلاش های آنان بخاطر محو مرض پولیو،  تشکری نمود.

رئیس جمهور غنی بخاطر تثبیت تجارب موجود در زمینه محو پولیو به راه اندازی برنامه  ارزیابی تأکید کرد  و گفت که تلاش ها باید طوری منسجم گردد تا با هماهنگی و تمرکز بیشتر پولیو از افغانستان  محو شود.

رئیس جمهور کشور از همکاران داخلی و خارجی خواست که در بخش محو پولیو شفافیت، حسابدهی و مؤثریت را از طریق یک نهاد سومی و بی طرف ارزیابی نمایند، که در نتیجۀ این ارزیابی مشکلات موجود تشخیص و برای حل آن اقدامات لازم روی دست گرفته خواهد شد.

رئیس جمهور کشور به تمام ارگان های دولتی هدایت داد که در محو مرض پولیو مبارزه جدی نموده و سهم فعال داشته باشند. وی افزود که در راستای مبارزه با این مرض بخاطر حفظ بی طرفی در صورت ضرورت از امکانات هوایی صلیب سرخ و سره میاشت نیز استفاده نمایند.

رئیس جمهور غنی نقش علمای دین را در جهت محو پولیو مهم خواند و به مسؤلین وزارت صحت عامه هدایت داد که معلومات همه جانبه را در زمینه پولیو با علما شریک سازند، تا آنان از طریق پروسه آگاهی عامه این معلومات را به سمع مردم برسانند.

محمد اشرف غنی بخاطر مبارزه با پولیو بر تقویت تیم های مبارزه با این مرض، استخدام واکسیناتوران و ایجاد تیم های سیار تأکید ورزید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که کمپاین ضد پولیو بخشی از کمپاین عمومی و سراسری مصئونیت کودکان می باشد و در این بخش تجارب به دست آمده می تواند در حل مشکلات کودکان افغان مؤثر تمام شود.

رئیس جمهور غنی مبارزه قاطع و جدی علیه مرض پولیو را رسیدن به هدف ملی دانست و تأکید نمود که در این مبارزه باید صد در صد مؤفق شویم.

مرض پولیو چیست؟

مرض فلج اطفال یا  Poliomyelitis

تعریف: : پولیو یافلج اطفال یک مرض ویروسی حاد وفوق العاده ساری بوده که عامل سببی ان ویر س  Polioاز خاندان Enter Virus میباشد که اکثراً اطفال کمتر از سن پنج سال را  مصاب میسازد.

ويروس پوليو 

 سه نوع سيروتيپ ويروس پوليوبنام هاي پي1, پي2 و پي 3 با اين حقيقت که معروض شدن به يک سيروتيپ سبب حفاظت از مصاب شدن به سيروتيپ هاي ديگر شده نمي تواند تعريف شده است.

عمده ترين سبب پوليو در جهان ويروس  تيپ 1پوليو مي باشد. تجربه کشور ها نشان داده است که اولين سيروتيپ قابل امحا نوع 2 است. در حقيقت سيروتيپ 2 محو شده است زيرا تيپ پي 2 از اوکتوبر سال 1999 به اين طرف تشخيص نشده است.

بصورت عموم يک فيصد مصابیت با سيروتيپ پي1 منتج به واقعه کلينيکي پوليو مي شود, که اين رقم ده مرتبه در سيروتيپ پي 3 کمتر بوده و حتي در سيروتيپ پي 2 کمتر از ان مي باشد. اين به اين معني است که انتشار ويروس، مخصوصاً پي 3 حتي قبل از واقعه فلج بصورت گسترده صورت ميگيرد و اگر سيستم سرويلانس حساس نباشد ميتواند ماه ها بدون تشخيص گردش نمايد. دلايل براي تفاوت ها بين سيروتيپ ها و اينکه چرا بعضي افراد مصاب به پوليو مي شوند در حالي که اکثريت واقعات بدون عرض است تا هنوز معلوم نيست.  اعراض پوليو در هر سه سيروتيپ آن مشابه مي باشد.

طيف مرض يا (Spectrum

در 90-95 فيصد واقعات پوليو بدون اعراض و علايم مي باشد. در 4-8 فيصد واقعات مصابيت کوچک (Minor illness) با تب خفيف, التهاب گلو, استفراغ, درد بطن, بي اشتهايي و خستگي مشخص ميگردد. شفايابي فوري و مکمل بوده و فلج رخ  نمي دهد. اين شکل ويروس پوليو از انتانات ويروسي خفيف ديگر تشخيص نمي شود.

بعد از معروض شدن به مرض،تکثر ويروس پوليودر کلو و امعأ رخ ميدهدکه متعاقباً ویروس به خون داخل شده که منجر به عفونت حجرات سيستم اعصاب مرکزي مي شود.براي داخل شدن ويروس به حجره به يک آخذه مشخص ضرورت است.نزد مريض ممکن  مننجيت اسپتيک( Aseptic meningitis )  تأسس نمايد که بدون تداوي ازبين ميرود.

در کمتر از 1 فيصد عفونت با پوليو، ويروس حجرات عصبی حرکي را مورد حمله قرار داده و در آنجا تکثر مينمايد که در نتيجه حجره تخريب و سببب شکل کلينيکي پوليو مي شود. علايم واقعي کلينيکي مربوط به اينست که کدام ساحه سيستم اعصاب مرکزي ماووف گرديده است. فلج نخاعي در اثر عفونت نيورون هاي حرکي سفلي بوجود آمده و بشکل وصفي سبب فلج يک پا ميگردد. انسفليت (التهاب مغز) از اثر عفونت مغز بوجود مي آيد که در حدود 1 فيصد تمام واقعات را تشکيل داده و اکثرآ به مرگ مي انجامد. پيشرفت فلج سريع بوده (2-4 روز)،که با تب و درد عضلي همراه بوده و ندرتآً بعد از تب ادامه مي يابد.

10-5 فيصد حالاتي که منتج به فلج ميگردد کشنده مي باشد. 10 فيصد کاملآً شفا ميگردد و متباقي قسماً شفا يافته و بقاياي فلج تأسس مي نمايد.

بعد از حمله حاد در بيشتر مريضان قسماً وظايف عضلات احيا ميگردد و تا شش ماه ديگر چانس شفايابي موجود مي باشد. عفونت با ويروس پوليوسبب معافيت دایمی در مقابل همان تيپ ويروس ميگردد.

سرايت:

سرايت ويروس پوليو ازشخص به شخص از طريق, تماس غايطي فمي صورت ميگيرد. ويروس بصورت متقطع براي يک ماه ويا بيشتر بعد از عفونت از طريق مواد غايطه اطراح ميگردد. بعد از عفونت ابتدايي ويروس پوليو, بصورت نوبتي از طريق مواد غايطه براي چندين هفته اطراح مي گردد. زيادترين تعداد ويروس قبل از شروع فلج تا دو هفته بعد از شروع فلج اطراح مي گردد. شخصي که مقاومت کمتر دارد شايد براي مدت زمان بيشتر ويروس را اطراح نمايند( ممکن سال ها) و خطر تأسس فلج نيز نزد شان بيشتر مي باشد.

در جاييکه حفظ الصحه خراب تر مي باشد اطفال جوان بيشتر در معرض عفونت قرار داشته و اطفالي که از بيت الخلا استفاده نمي کنند منبع انتقال ويروس پوليو شمرده مي شوند. علاوتأ پوليو در صورتي که مواد خوراکه و آب با مواد غايطه آلوده شده باشد مخصوصأ از طفل به طفل سرايت مي کند. شواهدي وجود دارد که مگس ها ويروس پوليو را به شکل منفعل از مواد غايطه به منبع غذايي انتقال ميدهد. به خاطر سرايت خاموش  و سريع مرض, واقعه فلج نشاندهنده انتشار وسيع ويروس پوليو در جامعه مي باشد.

 پوليو با تطبیق واکسین و تطبيق ايمينوگلوبولين ها که شامل انتي بادي هاي مشخص براي ويروس پوليو ميباشد قابل وقايه است. هدف این طريقه جلوکيري از رسيدن ويروس پوليو به سيستم عصبي و توليد صدمات غير قابل برگشت ميباشد. هر چند حتي اطفاليکه از مرض فلج باتطبيق واکسين محافظت ميشوند ممکن است تکثر مؤقتي ويروس در امعاي شان اتفاق بيفتد و از اين طريق سبب انتشار آن به اطفال ديگر گردد.واکسين فمي پوليو(OPV)  مهمترين وسيله موثر بلند بردن معافيت امعاء( روده ها) و توقف انتشار ويروس وحشي پوليو ميباشد.

 معافيت:

معافيت در مقابل ويروس پوليو با تطبیق واکسین ويا انتان طبيعي انکشاف مي نمايد. معافيت به يک تيپ ويروس شخص را در مقابل عفونت با اشکال ديگر ويروس پوليو محافظت نمي کند. معافيت به تعقيب انتان طبعي(Natural infection) يا تطبيق واکسين زنده فمي پوليو(OPV)  طولاني مدت است ( Life long )

دوام انتي بادي هاي محافظتي بعد از تطبيق (IPV) معلوم نيست و منتج به عين سطح معافيت امعاء مانند OPVنمي شود. از اينروIPV مانند OPV از انتقال و انتشار ويروس وحشي از اشخاص معاف شده موثر نيست. اطفال که مادران شان سطح بالاي انتي بادي در مقابل پوليو دارند براي چند هفته اول حيات در مقابل پوليو مصؤن اند.

منبع(Reservoir) 

ويروس پوليو تنها انسان را مصاب ساخته و کدام منبع حيواني آن موجود نيست. ويروس براي مدت طولاني در محيط خارج از وجود انسان زنده نمي ماند. ناقل طولاني مدت موجود نيست.

مطالب مرتبط