سازمان دیدبان حقوق بشر: دولت افغانستان در تامین حقوق بشر ناکام بوده است

سازمان دیدبان حقوق بشر درگزارش سالانه‌ای خویش در مورد وضعیت حقوق بشر از کارکرد حکومت وحدت ملی در زمینه‌ی حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و گفته است در طول یک سال گذشته نتوانسته جلو نقض حقوق بشر را در افغانستان بگیرد.

ديده بان حقوق بشر

درگزارش سازمان دیدبان حقوق بشر گفته شده، در یک سال گذشته جنگ و ناامنی در افغانستان افزایش یافته و باعث تلفات بیشتر غیرنظامیان و بیجا شدن صدها هزار بیجا شده داخلی گردیده است.

 سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن یادآوری حمله طالبان به غیرنظامیان گفته است نیروهای دولتی نیز در مواردی باعث مرگ و حمله به غیرنظامیان گردیده است.

در گرازش این سازمان، از تصویب شدن قانون منع سربازی گری از کودکان و منع شکنجه تقدیر  گردیده و اما گفته شده است معافیت از مجرمان از این قوانین در افغانستان وجود دارد.

همچنان در این گزارش، از بیشتر شدن نیروهای مسلح غیرمسوول و از گروگان‌گیری‌ها و تهدید خبرنگاران و شروع فعالیت نیروهای داعش ابراز نگرانی شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در این گزارش، از پیگیری نشدن نهایی پرونده قتل فرخنده که به اتهام سوزاندن قران توسط مردان در کابل به طور فجیعانه لت وکوب و سوختانده شد. رد شدن انیسه رسولی از عضویت دادگاه عالی از سوی مجلس نمایندگان افغانستان،عدم رسیدگی به متهمان جرایم اخلاقی و خشونت علیه زنان نام برده، و این موارد را از مصداق  ناکامی دولت افغانستان در زمینه‌ی تامین حقوق بشر شمرده است.

پترشیاگاسمن پژوهشگر ارشد سازمان دیدبان حقوق در این گزارش، از چشم پوشی جامعه جهانی از نقض حقوق بشر در افغانستان انتقاد کرده و در ضمن گفته است حکومت وحدت ملی فرصت‌های زیادی را برای تامین حقوق بشر از دست داده است.

مطالب مرتبط