افغانستان در سال 2015 دومین کشور فاسد در سطح جهان شناخته شد

سازمان دیدبان شفافیت بین المللی در گزارشی، فساد در سال 2015 را در سطح جهان ارزیابی کرده است که در این گزارش افغانستان همانند سال‌های پیش در مقام دومین کشور فاسد در سطح جهان شناخته شده است.

n00034520-b

در این گزارش، کوریای شمالی، سومالیا و افغانستان از سه کشور بزرگ فاسد در جمع 167 کشور جهان نام برده شده است.

بربنیاد ارزیابی سازمان دیدبان شفافیت، همسایه‌های افغانستان، چین در جایگاه 83 پاکستان در جایگاه 117، ایران در جایگاه 130، ازبیکستان در جایگاه 153 ، ترکمستان در جایگاه 154 و تاجیکستان در جایگاه 136 قرار گرفته است.

در گزارش این نهاد از کشورهای دانمارک، قطر و فنلند در سطح جهان به عنوان پاکترین کشورهای جهان نام برده شده است.

کشور قطر در جمع کشورهای شاهی نیز پاکترین کشور و اما در سطح جهانی در جایگاه 22 ام  قرار گرفته که پیشتر از فرانسه و شماری از کشورهای اروپایی می‌باشد.

در گرازش توضیح داده شده است فساد درتمامی کشورهای جهان وجود دارد و اما سطح آن در کشورها و درک شهروندان از آن متفاوت است.

امریکا در این ارزیابی سازمان دیدبان شفافیت از لحاظ وضعیت بد اقتصادی، در جایگاه شانزدهم که بدتر از بریتانیا و آلمان می‌باشد قرار گرفته است.

افغانستان درحالی از نگاه فساد در جایگاه دوم قرارگرفته که رهبران حکومت وحدت ملی ادعای مبارزه با فساد را دارند و بیش از یک سالی که این حکومت، حاکمیت کرده است بهبود در وضعیت فساد اداری در افغانستان به وجود نیامده است.

بربنیاد ارزیابی‌های سال‌های پیش، افغانستان در سال 2013 در جمع 177 کشور از نگاه فساد دومین، درسال 2014 در جمع 177 کشور، سومین و در سال 2015 دوباره در جایگاه دومین کشور فاسد در سطح جهان شناخته شده است.

مطالب مرتبط