سرمنشی ناتو:اگر پیمان امنیتی بین افغانستان و امریکا امضا نشود،ما گزینه صفر را برای نیروهای خود در افغانستان انتخاب می نماییم

سرمنشی عمومی ناتو اندرس فوگ راسموسن ناتو می گوید، افغانستان باید تاثیرات منفی عدم امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا را، بر کمک های کشورهای دیگر با اردوی افغان، کم نداند.

سرمنشی ناتودر بیاناتش، پیشرفت در مذاکرات روی وضعیت نیروهای ناتو را تحسین کرد ولی گفت، اگر موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن امضا نشود پیمان در مورد حالت نیروهای ناتو نیز تکمیل نخواهد شد:

سرمنشی ناتو همچنان ابراز داشت، در پایان امسال که ماموریت جنگی امریکا و ناتو در افغانستان به پایان میرسد، اگر موافتنامه امنیتی امضا نشود، احتمال زیاد موجود است که ما گزینه صفر را برای نیروهای خود در افغانستان انتخاب نماییم، یعنی تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کنیم.

راسموسن همچنان گفت: « افغانستان 352 هزار نیرو دارد و من نمیدانم اگر این کشور کمک های بین المللی را به دست نیاورد حکومت چگونه آنها را تمویل خواهد کرد. »

« مصرف 350 هزار نیروی افغان خیلی بلندتر از توان حکومت افغانستان است. ساده بگویم نمیدانم حکومت افغانستان بدون کمک های بین المللی چگونه خواهد توانست معاشات سربازان و پولیس خود را بدهد، تمام گپ در همین جاست. »

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو همچنان می گوید، اگر یک چوکات قانونی برای حضور نیروهای بین المللی در افغانستان به وقت مناسب تهیه نشود، ما با گزینه صفر مواجه خواهیم شد که این در حقیقت انتخاب خوبی نیست ولی در صورت عدم موجودیت یک چوکات قانونی حتماً صورت خواهد گرفت.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز شنبه گفت، به زور و فشار موافقتنامه امنیتی با امریکا را امضا نخواهد کرد. او گفت، اگر عساکر خارجی از افغانستان می برآیند همین حال بروند، ما به زنده گی خود ادامه خواهیم داد.

مطالب مرتبط