نمایندگان طالبان در نشست بگواش در قطر: با خدمات اجتماعی مخالفت نداریم

یک اشتراک کننده نشست نهاد بگواش در قطر گفته است نمایندگان طالبان گفته اند با برنامه‌های توسعه‌ای و فعالیت‌ها در بخش صحت و آموزش مخالف نمی‌باشند.

C11FFC21-D04D-47BB-A4E4-C7CBD9516215_w640_r1_s

فیض محمد ځلاند استاد دانشگاه کابل که در این نشست شرکت کرده، گفته است در دومین روز نشست قطر طالبان پذیرفته اند که با برنامه‌های توسعه‌ای، آموزش و صحت مخالف نیستند و با کسانی که در این عرصه کار می‌نمایند ضرر نمی‌رسانند.

به نقل از این منبع، قرار است در نشست امروز در مورد تلفات ملکی، حقوق بشر، جوانان و زنان بحث صورت گیرد.

این نشست در مورد صلح از سوی یک نهاد خارجی به نام بگواش برگزار گردیده که در آن نمایندگان طالبان، چهره‌های سیاسی شرکت کرده اند.اما دولت در این نشست نماینده نفرستاده است.

طالبان در این نشست گفته است تازمانی‌که نیروهای خارجی کاملا از افغانستان خارج نشوند مجبور به جنگ هستند و جنگ شان را ادامه می‌دهند.

این گفته‌های طالبان درحالی  مطرح گردیده تلاش‌ها برای شروع روند گفتگوهای صلح جریان دارد. قرار است در هفدهم دلو، دور سوم نشست چهارجانبه صلح در اسلام آباد برگزار شود.

طالبان اعلام کرده اند پیش از شروع گفتگوهای صلح باید از لیست سیاه سازمان ملل خارج شوند و زندانی‌های شان آزاد گردیده و برای این گروه آدرس مشخص در نظر گرفته شود.

همچنان طالبان گفته اند مشکلاتی را که طالبان با امریکایی‌ها و خارجی دارند با ارتباط  و گفتگو با آنها قابل حل می‌باشد و مسایل داخلی باید میان خود افغان‌ها حل گردد.

اما عبدالحکیم مجاهد که اکنون سرپرستی شورای عالی صلح را به عهده دارد می‌گوید تاکید طالبان با مطرح کرد پیشرط  برای گفتگوهای صلح راه  را برای گفتگوهای صلح باز نمی‌کند و سبب بحران می‌گردد.

آقای مجاهد گفته است بعضی از خواست‌هایی را که طالبان مطرح کرده مانند ایجاد دفتر، رفع بعضی از محدویت‌ها علیه مقام‌های طالبان، پیش از این از سوی شورای عالی صلح مورد توجه قرار گرفته است.

مطالب مرتبط