خارج شدن طالبان از لیست سیاه؛ پیش شرط شرکت این گروه در گفتگوهای صلح

مقام های گروه طالبان اعلام کرده اند در صورتی به گفتگوهای صلح شرکت خواهند کرد که پیشرط آنها مبنی به خارج شدن این گروه از لیست سازمان پذیرفته شود.

0,,15712642_304,00

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان که به این خبرگزاری صحبت کرده، گفته است طالبان درصورتی به گفتگوهای صلح شرکت خواهند کرد که در نخست نام طالبان از لیست سیاه سازمان ملل توسط دولت افغانستان و دولت‌های که در گفتگوهای صلح شریک هستند پذیرفته شود و سازمان آن را بپذیرد.

این گفته‌های طالبان درحالی ابراز شده که تلاش‌هایی برای شروع درو دوم گفتگوهای صلح جریان دارد.

دو هفته پیش نشست اول همکاری چهارجانبه صلح با شرکت نمایندگان، افغانستان، پاکستان، امریکا  وچین در اسلام آباد برگزار گردید. هفته پیش دردوم این نشست در کابل برگزار شد که در این نشست در مورد نقشه راه برای صلح صحبت گردید.

نمایندگان سه کشور شامل  پاکستان ، چین و امریکا وظیفه گرفتن که باید از تمامی امکانات برای حاضر شدن طالبان برای شرکت در گفتگوهای صلح استفاده کنند و هرچه زودتر روند گفتگوهای صلح شروع گردد.

در نشست دوم، در کابل فیصله شد دور سوم نشست همکاری‌های چهارجانبه صلح در17 دلو در شهر اسلام آباد پاکستان برگزار شود.

درحالی گفتگوها در مورد صلح جریان دارد که عملیات انتحاری و انفجاری در کشور افزایش یافته است. تاکنون چندین حمله انتحاری پس از برگزاری نشست های همکاری چارجانبه در کابل و نقاط دیگر کشور توسط طالبان انجام شده است.

مورد اخیر آن حمله انتحاری طالبان بر یک موتر حامل کارمندان شبکه تلویزیونی طلوع درجاده دارالامان کابل بود که از اثر آن هفت کارمند این شبکه تلویزیونی جان باختند و 25 کارمند آن زخمی و بیش از 5 نفر غیرنظامی دیگر زخمی گردیدند.

رییس جمهور کشور در واکنش به این حمله اعلامیه صادر کرده و گفته است دولت افغانستان با کسانی حمله انتحاری انجام می‌دهند و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند گفتگوی صلح نخواهد  داشت.

مطالب مرتبط