مقرره جدید برای رسانه‌ها و خبرنگاران

دیروز مسوولان اتحادیه خبرنگاران و مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ مقرره جدید رسانه‌های همگانی و خبرنگاران را معرفی کرد. این مقرره در 21 اسد امسال در نشست کابینه به تصویب رسیده و در شانزدهم عقرب سال جاری در جریده رسمی وزارت اطلاعات و فرهنگ منتشر گردیده است.

160123113701_afghan_journalist_640x360_._nocredit

نشستی که دیروز با اشتراک رییس اتحادیه ملی خبرنگاران، کمیته مصئونیت خبرنگاران  و دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان برگزار شد، این مقرره به خبرنگاران معرفی گردید.

در این مقرره در مورد طرز فعالیت و تاسیس رسانه‌های همگانی و نیز مصوونیت شغلی، جانی، حقوق و امتیازهای خبرنگاران پرداخته شده است.

مطابق این مقرره جدید، صاحبان رسانه مکلف هستند که با کارمندان شان قرارداد کاری کرده ، حقوق بیمه، امتیاز زخمی شدن و معلولیت در جریان کار، حقوق تقاعد، اضافه کاری  و حالت انتظار با معاش را برای کارمندان شان در نظر بگیرند.

هرگاه صاحبان رسانه مطابق به این مقرره عمل نکنند خبرنگاران می‌توانند شکایت شان را به کمیته مصئونیت خبرنگاران و نهادهای مسوول درج کنند.

فهیم دشتی رییس اجراییه اتحادیه خبرنگاران در این نشست گفت« پیش از این صاحبان رسانه  بخاطر نبود دستاویزقانونی قراردادهای ظالمانه را به کارمندان تحمیل می کردند و هرگاهی که کارمندان شان در جریان کار آسیب می دیدند خود را مسوول نمی دانستند».

همچنان سیده مژگان مصطفوی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت این مقرره یک سند محکم در تامین امنیت شغلی خبرنگاران به شمار می‌رود.

این مقرره درحالی از اجرایی شدن آن خبرداده می شود که چهارشنبه هفته گذشته هفت کارمند رسانه ای شبکه تلویزیونی مورد حمله انتحاری طالبان قرار گرفتند.

مطالب مرتبط