بر اثر انفجار بمب در پایتخت سومالی دستکم ۳۵ تن کشته وزخم شدند

 شبه نظامیان گروه نروریستی الشباب با انفجار دو موتر بمب کار گذاری شده  در مقابل  یکی از رستورانت های قیمتی شهر موگادیشو پایتخت سومالی  دست کم جان ۲۰ تن را گرفتند.IMG12580051

به گزارش افق به نقل از رگ رو٬ پلیس سومالی با تاید دوانفجار  و حمله به یکی از رستورانت های بخش ثروتمند نشین پایتخت سومالی گفته است. بر اثر این حمله تا کنون ۲۰ کشته و بیش از ۱۵ تن دیگر زخم برداشته اند.

تعدادی ازشبه نظامیان گروه نروریستی الشباب پس از منفجر کردن دو موتر مملو از بمب در مقابل رستورانت(( لیدو )) به این رستورانت حمله کرده اند.

مقام های پلیس سومالی همچنان گفته اند که مهاجمان پس از انفجار با فریاد الله اکبر به سوی این رستورانت حمله کرده اند.

محمد حسین قومندان پایتخت سومالی گفته است: پلیس پس از ۱۲ ساعت درگیری با مهاجمان موفق به کنترل رستورانت و نابودی حمله کننده گان شد.

تاکنون امار دقیقی از کشته شده گان در دست نیست  و مشخص نیست که در میان کشته شده گان پلیس است یا خیر.

منابع دیکر می گوید که در این رستورانت جشن عروسی برپا بوده است و مهاجمان به سوی مردم عادی فیر کرده اند.

گروه اسلامگرای رادیکال “الشباب” مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

الشباب چیست؟ 

الشباب یک گروه افراطی تروریستی است که بعد از سال ۱۹۹۱ زمانیکه گروه های شبه نظامی توانستند به دوران دیکتاتوری در سومالی پایان بدهند به وجود آمد.

این گروه ریشه های فکری خود را از وهابیت عربستان گرفته است.

الشباب در اصل شاخه جوانان دولت اتحادیه دادگاه ها بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی با هدف ایجاد یک کشور بنیادگرای مسلمان در شرق آفریقا به وجود آمد. 

پیش بینی می شود که الشابب هزاران نفر نیرو داشته باشد که چند صدنفر از آنها را خارجیان تشکیل می هند. خارجیانی که اغلب آنها از خاورمیانه بوده و سابقه جنگ در افغانستان و عراق را دارند. در میان اعضای الشباب جوانانی سومالیایی دیده می شوند که برخی از آنها از جوامع اروپایی و آمریکایی به این گروه پیوسته اند. در همین رابطه مقامات آمریکایی از این امر ابراز نگرانی کرده اند که تروریست های فعال در افغانستان و پاکستان، به سومالی پناهنده شوند.

الشباب کجاست؟ 

الشباب در سال ۲۰۰۶ میلادی کنترل اغلب نقاط موگادیشو پایتخت سومالی را در دست گرفته بود و تا پیش از حمله نیرهای سازمان ملل به همراه نیروهای آفریقایی در سال ۲۰۱۱ میلادی به سومالی، کنترل نقاطی در مرکز و جنوب این کشور را نیز در اختیار داشت. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیروهای سامان ملل با همراهی نیروهایی از کنیا و اوگاندا به مرکز قدرت الشباب در سومالی حمله کرده و این گروه را عقب راندند. با این وجود الشباب هنوز کنترل برخی نقاط سومالی را در دست دارد و در این مناطق به زعم خود قانون شریعت را به اجرا گذاشته است. 

الشباب چقدر نیرو دارد؟ 

کسی به درستی تعداد نیروهای الشباب را نمی داند،اما به نظر می رسد که این گروه تروریستی هزاران نیرو داشته باشد.

مطالب مرتبط