واکنش‌ها به حمله انتحاری دیروز بر کارمندان شبکه تلویزیونی طلوع

نسبت به حمله انتحاری دیروز به کارمندان شبکه تلویزیونی طلوع واکنش گسترده از سوی مقام‌های دولتی، نهادهای مدافع  حقوق بشر کشوری و جهانی و نهادها وسازمان های مدافع خبرنگاران و شهروندان کشور صورت گرفته است و همه آن را محکوم کرده اند و با قربانیان اظهار همدردی نموده اند.

12410542_886218298162180_8411531446095336030_n

 دیروز حوالی ساعت 5:15 شام یک حمله انفجاری شدید در جاده دارلامان کابل موتر کارمندان رسانه ای شبکه تلویزیونی طلوع را هدف قرار داد.

ساعتی بعد از این حادثه، فرمانده پولیس کابل گفت یک موترکرولای به رنگ سفید موترحاملان کارمندان موبی گروپ را هدف قرار داده در این حادثه، هفت تن به شمول دو خانم از بین رفته و 25 نفر دیگر زخمی گردیده اند.

تلویزیون طلوع تایید کرد، کارمندان این تلویزیون و موبی گروپ مورد هدف قرار گرفته و تعدادی از کارمندانش از بین رفته و شماری هم زخمی شده اند.

درحمله انتحاری دیروز هفت کارمند تلویزیون شبکه تلویزیونی طلوع یا موبی گروپ شامل سه کارمند خانم که در بخش دوبلاژ و گرافیک کار می‌‎کردند و یک ادیتور فلم و یک تصویر بردار و دو کارمند دیگر این تلویزیون جان باختند.

از جمع 25 زخمی 20 نفر آن نیز از موبی گروپ و تلویزیون طلوع هستند.

گروه طالبان پس از دو ساعت مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. این گروه پیش از این، در ماه میزان به خاطری که تلویزیون «طلوع» و تلویزیون «یک» از جنایت‌های جنگی و بشری افراد این گروه که در جریان تصرف شهر کندز مرتکب شده بودند به نشر رسانده بود این دو تلویزیون و کارمندانش را تهدید کرده بود گفته بود که جزئی از اهداف نظامی این گروه می‌باشند.

 حمله انتحاری دیروز طالبان به کارمندان موبی‌گروپ و تلویزیون طلوع واکنش گسترده را به دنبال داشت.

عبدالله رییس اجراییه حکومت اعلامیه‌ای را در محکوم کردن این حمله و اظهار همدردی به قربانیان صادر کرد که در آن عبدالله گفته است « حمله به کارمندان‌ رسانه‌های کشور که با صداقت و بی‌طرفی در شرايط سخت و دشوار مشغول اطلاع رسانی به مردم اند، از چهره واقعی طالبان و تروریست‌هایی ددمنش که به هیچ ارزش دینی و مدنی باور ندارند پرده برمی‌دارد.
درحالی‌که شهادت و زخمی شدن شهروندان عزیز کشورم را در این حادثه به خانوده‌های قربانیان، ملت و مردم افغانستان تسلیت می‌گویم، با شدیدترین الفاظ ممکن این عمل جنایتکارانه و غیرانسانی تروریست‌های مزدور و خاین را محکوم می‌کنم

به نیروهای امنیتی کشور هدایت می‌دهم تا با هوشیاری تمام امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها را تامین نمایند و با جدیت قضیه را مورد بررسی قرارداده و با عاملین این جنایت برخورد جدی و قاطع نمایند».

 دفتر رییس جمهور در حالی که محمد اشرف غنی دیروز برای اشتراک در نشست اقتصاد جهانی در سویس سفرکرده است با نشر اعلامیه‎‌ای حمله انتحاری دیروز را محکوم کرد و آن را بزدلانه و جنایت نا بخشودنی علیه مردم افغانستان عنوان کرد. اشرف غنی در این اعلامیه گفته است حکومت با گروه‌های که دست به کشتار مردم بی‌دفاع می‌زنند، گفتگوی صلح را انجام نمی‌دهد.  نیروهای امنیتی با تمام امکانات و توان علیه این گروه‌ها مبارزه خواهند.

اشرف غنی در اعلامیه، به مسوولان درمانی هدایت داد که با تمامی امکانات برای تداوی زخمی ها کاربگیرند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز با نشر اعلامیه‌ای حمله انتحاری بالای کارمندان رسانه‌ای تلویزیون طلوع را محکوم کرده و این حمله را تهدید بزرگ علیه خبرنگاران و آزادی بیان دانسته است. این کمیسیون گفته است حمله به خبرنگاران و افراد غیرنظامی نقض صریح حقوق بشری و موازین بشر دوستانه است. دوکتورسیماسمر رییس این کمیسیون از دولت خواسته، باید برای حفظ جان خبرنگاران توجه بیشتر نماید.

حامد کرزی رییس جمهور پشین نیز حمله به کارمندان تلویزیون طلوع و کابورا پرودکشن را محکوم کرد و آن را حمله به آزادی بیان و مردم افغانستان دانسته و گفته است دشمنان افغانستان با انجام چنین عملکردها نمی‌توانند صدای مردم را خاموش کند و بلکه باعث رسا تر شدن بیشتر صدای اعتراض مردم خواهد شد.

160121010120_afghan_soldiers__624x351_epa_nocredit

دفتر نی، حمایت کننده خبرنگاران آزاد حمله انتحاری به کارمندان رسانه‌ای طلوع و موبی گروپ را جنایت جنگی  دانسته از دولت خواستار تامین امنیت خبرنگاران شده و از تمامی خبرنگاران، رسانه‌ها و نهادهای مدافع رسانه‌ای خواسته است که از موضع مشترک و اقدام واحد علیه این جنایت برخورد کنند.

یوناما دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد نیز نسبت به این حمله واکنش نشان داده و با نشر اعلامیه‌ای آن را محکوم کرده و از دولت خواسته است که از خبرنگاران که برای اطلاع رسانی در جامعه فعالیت می‌نمایند حمایت جدی کرده و امنیت آنها را بگیرد.

همچنان یوناما تاکید کرده باید تمامی گروه‌ها و به شمول طالبان و طرف‌های درگیر، قوانین بشردوستانه را رعایت کرده به غیرنظامیان آسیب نرسانند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز این حمله را محکوم کرده است. کریستف دولوار دبیر اول این سازمان گفته است در تمامی نقاط جهان خبرنگاران مورد هدف حمله‌های سازمان یافته جهاد گران قرار می‌گیرد.

خبرنگاران بدون مرز خواستار تامین امنیت بیشتر خبرنگاران از سوی دولت گردیده است.

برعلاوه واکنش دولت، نهادهای ملی و بین المللی مدافع حقوق بشر و خبرنگاران، شخصیت‌های سیاسی، نهادهای رسانه‌ای و شهروندان کشور نیز حمله روز گذشته به کارمندان رسانه‌ای تلویزیون طلوع را محکوم کرده اند.

مطالب مرتبط