کمیسیون انتخابات 24 میزان سال آینده را روز برگزاری انتخابات اعلام کرد

محمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات و کمیشنران این کمیسیون مطابق وعده یی که به روز شنبه هفته جاری در مجلس نمایندگان داده بود که زمان انتخاب را به روز دوشنبه اعلام میکند امروز، روز برگزاری انتخاب شورای ملی و ولسوالی‌ها را 24 میزان 1395 اعلام کرد.

12583767_657304911075607_672907176_n

آقای نورستانی از کسانی‌که در این انتخابات برای عضویت در مجلس نمایندگان و شورای‌های ولسوالی نامزد شود خواست که آمادگی‌های شان را برای نامزدی بگیرند.

وی از دولت در زمنیه تامین امکانات و بودجه و از نهادهای امنیتی و شهروندان خواست که در تامین امنیت برگزاری انتخابات همکاری نمایند.

بربنیاد ماده 43 قانون اساسی زمان برگزاری انتخابات توسط کمیسیون انتخابات 180 روز پیش از برگزاری آن اعلام  می‌شود که تا نامزدان برای اشتراک در آن آمادگی بگیرند.

پیش از این رییس جمهور نیز گفته بود انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی در تابستان سال آینده برگزار می‌شود.

هرچند اعلام برگزاری انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات است اما اختلاف میان حکومت و این کمیسیون در این است که مطابق برنامه اصلاحات انتخاباتی و پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی، کمیشنران و اعضای بلند پایه کمیسیون‌های انتخاباتی باید از نو معرفی شوند.

در همین مورد رییس جمهور فرمان تشکیل کمیته گزینش را صادر کرد و این کمیته کارش را آغاز کرد و روند ثبت نام عضویت درپست‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را به پایان رسانده است.

این کمیته مطابق قانون اساسی و موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی وظیفه دارد که فهرست اعضای کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را برای تشکیل جدید کمیسیون انتخابات به رییس جمهور معرفی کند.

اما کمیسیون انتخابات بخاطری که طرح پیشنهادی کمیسیون اصلاح انتخاباتی از سوی مجلس سنا رد گردیده و تشکیل کمیته گزینش نیز شامل آن می‌باشد، ادعا دارد که رییس کمیسیون و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی تغییر نکنند و تا پایان دوره کاری پنج ساله آنها به کارشان ادامه دهد.

آورن اصلاحات در نظام انتخاباتی و تجدید ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی از موادهای موافقت نامه حکومت وحدت ملی می‌باشد که رییس جمهور و رییس اجراییه به امضا رسانده اند.

عبدالله رییس اجراییه چندی پیش به صراحت تاکید کرده بود که انتخابات در سال آینده با اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی پیش برده خواهد شد.

مطالب مرتبط