دور دوم نشست چهارجانبه گفتگوهای صلح امروز در کابل برگزارشد

قرار است در این دور گفتگوها طرح چارچوب گفتگوهای صلح ترتیب شود و روند گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان آغاز گردد.

0,,18971020_403,00

دور نخست این نشست هفته گذشته در اسلام آباد برگزار گردیده بود و در آن معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان شرکت کرده بود در این نشست توافق شد در دوره بعدی که امروز در کابل برگزار گردید روی در مورد طرح چارچوب گفتگوهای صلح بحث شود.

این نشست  در ساعت 11:45 پیش از ظهر در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار گردید که در آن نمایندگان کشورهای پاکستان، چین و امریکا و مقامی‌های دولتی افغانستان شرکت کرده بودند.

این نشست با سخنرانی صلاح‌الدین ربانی وزیرخارجه کشور شروع شد. آقای ربانی از نشست‌ سه جانبه و دورنخست نشست چهارجانبه در اسلام یاد آوری کرد و این نشست‌ها را برای شروع گفتگوهای صلح مهم ارزیابی کرد و از دولت پاکستان برای میزبانی این نشست‌ها ابراز امتنان نمود.

وزیرخارجه گفت صلح از خواست‌های جدی مردم افغانستان و کشورهای همسایه است و یاد آور شد گروه‌های تروریستی باعث کشتن افراد ملکی و کودکان ما در راه مکتب می‌شود و مساجد و اماکن اجتماعی را ویران می‌کنند.

آقای ربانی از طالبان و گروهای مخالف خواست دست از جنگ بر داشته به روند صلح همراه شوند و تاکید کرد هرچه طالبان و گروهای مخالف به جنگ شان ادامه دهند آنها را منزوی می‌سازد.

صلاح الدین ربانی نقش امریکا و چین را در نشست های گفتگوهای صلح مهم ارزیابی نمود.

اعلامیه مجلس نمایندگان در مورد گفتگوهای صلح

در همین حال امروز مجلس نمایندگان افغانستان اعلامیه‌ای پنج ماده‌یی را در مورد اهمیت و نکات مهم در گفتگوهای صلح در جلسه عمومی خویش مطرح کرد.

عبدالقیوم سجادی یکی از اعضای مجلس نمایندگان آن را به خوانش گرفت که متن آن این است.

1ـ بی‌توجهی به امنیت ملی افغانستان،امنیت جهانی و منطقه را تهدید می‌کند. تلاش‌ها برای ختم جنگ ضروت همکاری کشورهای منطقه و جهان را ایجاب می‌کند.

2ـ قانون اساسی و نظام سیاسی از محورهای مشترک توافق اکثریت شهروندان افغانستان می‌باشد باید هرگونه گفتگوها درمورد امنیت و صلح در حاکمیت قانون اساسی و نظام سیاسی انجام شود.

3ـ ایجاد اعتماد و همکاری متقابل میان پاکستان و افغانستان، براساس حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حسن همجواری ضروت جدی و مهم برای گفتگوهای صلح محسوب می‌شود.

4ـ از کشورهای منطقه، جامعه جهانی،ایالات متحده و چین جدی می‌خواهیم ضمن همکاری در پروسه صلح به حفظ دست آوردهای گذشته [ چهارده سال] توجه کرده و از تدوام گفتگوهای موثر حمایت نمایند.

5ـ گفتگوها تازمانی می‌تواند مفید تمام شود که طرف‌های درگیر که به ختم جنگ موافقت داشته باشند. ولسی جرگه از حلقاتی از مخالفان که آمادگی برای ختم جنگ گرفته اند استقبال و حمایت می‌نماید.

مطالب مرتبط