رئیس جمهورغنی در سفر به ولایت کاپیسا، اوضاع عمومی آن ولایت را بررسی کرد

رییس جمهور در این سفرش به ولایت کاپیسا در مورد مسایل امنیتی و اجتماعی با مسوولان امنیتی و بزرگان این ولایت صبحت کرده است.

12400796_166380510394760_7709613184283369273_n

به گزارش افق به نقل از خبرنامه ارگ٬محمد اشرف غنی رئیس کشور صبح امروز طی یک سفری به ولایت کاپیسا، اوضاع عمومی آن ولایت را مورد بررسی قرار داد.

ابتدا رئیس جمهور در جلسه امنیتی که به اشتراک وزیر امور داخله و مسئولین امنیتی آن ولایت در محمود راقی مرکز ولایت کاپیسا دایر گردید، اوضاع امنیتی آن ولایت را مورد بررسی قرار داد.

نخست والی کاپیسا، قوماندان امنیه، رئیس امنیت و قوماندان اردوی ملی در مورد آماده گی های کامل شان بخاطر تشخیص تلاش های دشمن و اقدام به موقع برای دفع آن، صحبت کردند و از توجه حکومت بخاطر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و افراد مسلح غیر مسئول تشکری نمودند.

در مقابل رئیس جمهور غنی از شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ستایش کرد و بخاطر رسیده گی به خانواده های شهدا به مسئولین مربوط هدایات لازم داد و خواهان ارایه گزارش تحریری در زمینه گردید.

رئیس جمهور گفت که پولیس محلی وسیله ای برای رقابت های محلی بوده نمی تواند و مردم خواهان لغو فعالیت گروه های مسلح غیر مسئول در سراسر افغانستان اند. وی افزود که اهمیت ستراتیژیک کاپیسا را درک می کنم و  از آنها خواست تا دلایل اصلی ناامنی را به شکل تحریری بفرستند تا به اساس آن پلانگذاری ها بخاطر بهبود وضعیت امنیتی صورت گیرد.

سپس رئیس جمهور غنی طی نشستی با روسای واحد های اداری ولایت کاپیسا، مشکلات آنان را در عرصه های مختلف استماع کرد.

در این نشست معاون والی و روسای واحد های اداری ولایت کاپیسا، خواستها و پیشنهادات شانرا مطرح کردند و همچنان وزرای سکتور اقتصادی کشور که در این سفر رئیس جمهور را همرای می کردند، در مورد پروژه های انکشافی در ولایت کاپیسا معلومات دادند.

رئیس جمهور در این نشست، گفت که حکومت مرکزی تماس ها را با والی های تمام ولایات بیشتر کرده است. او افزود که ۲۴ والی مشکلات مربوطه شانرا در جلسات کابینه و شورای امنیت ملی بخاطر یافتن راه حل های مناسب، مطرح کردند و قرار است که متباقی ولایات نیز این روند را ادامه دهند. رئیس جمهور افزود که علاوه بر دعوت والی ها به کابل، از طریق تماس های تیلفونی و ویدیوکنفرانس ها نیز برای حل مشکلات ولایات صحبت ها ادامه خواهد یافت.جلسه امنیتی

وی خاطر نشان کرد که تلاش حکومت، ساختن معیارهای درست است که صلاحیت ها و مسئولیت های هر ولایت منحیث یک واحد اداری مشخص گردد.

رئیس جمهور گفت که ارائه خدمات در ولسوالی ها به سطح پائین قرار داشت و به همین دلیل ما توجه و تمرکز خود را بالای ولسوالی ها معطوف داشتیم و بودجه ولسوالی ها را افزایش دادیم.

سپس رئیس جمهور کشور با بزرگان، متنفذین، علما، نماینده گان ولایت کاپیسا در شورای ملی و رئیس و اعضای شورای ولایتی کاپیسا دیدار کرد و خواست ها و پیشنهادات آنانرا استماع نمود.

در این دیدار، سید محمد خالد هاشمی والی، محمد حسین سنجنی رئیس شورای ولایتی، مولوی گل احمد رئیس شورای علما و نماینده گان ولسوالی های شش گانه آن ولایت مشکلات محلی شانرا در عرصه های مختلف مطرح کردند.

آنان خواستار تامین امنیت ولایت کاپیسا بخصوص ولسوالی های تگاب، اله سای و نجراب، ازدیاد واحد های اداری ولسوالی های تگاب و نجراب، اعمار بند باغ دره، بازسازی فابریکه نساجی گلبهار، تکمیل نمودن تعمیر شفاخانه دو صد بستر، قیریزی سرک های شهر محمود راقی، اعمار تعمیر تدریسی و دیوار احاطه پوهنتون البیرونی و اعطای بورس های ماستری به استادن آن، بلند بردن تشکیل معارف و اعمار مکاتب و جلوگیری از خطر سیلاب ها گردیدند.

رئیس جمهور غنی پس از استماع خواست ها و پیشنهادات آنان ضمن تشکری از اینکه مشکلات شانرا با وی شریک ساختند، گفت که از جوانان ولایت کاپیسا که در صفوف قوای امنیتی و دفاعی در سراسر افغانستان از عزت، حیثیت، تمامیت ارضی و استقلال این خاک دفاع می کنند، تشکری می کنم.

محمد اشرف غنی با تاکید بر اینکه قربانی و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور هرگز فراموش نخواهد شد، گفت که حکومت بخاطر کمک و رسیده گی به خانواده های شهدا متعهد است.

رئیس جمهور غنی گفت که بین مردم افغانستان جدایی وجود ندارد و هر کسیکه طرح جدایی ما را دارد، ناکام است. این خاک واحد و متحد است و ما را کسی تقسیم نمی تواند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید میان ملت و دولت فاصله از میان رود، اظهار امیداوری نمود که شخصاً به تمام ولایات سفر کرده به مشکلات شان رسیده گی خواهد کرد.

محمد اشرف غنی گفت که برای تکمیل نمودن کار شفاخانه دو صد بستر کاپیسا به طور عاجل رسیده گی صورت می گیرد. وی افزود که هیاتی کار ساختمانی آنرا بررسی خواهد کرد تا این پروژه عملی گردد و یا قرارداد آن فسخ شود.

رئیس جمهور گفت که برای بازسازی و فعالیت دوباره فابریکه گلبهار در سفر های خارجی اش راه های سرمایه گذاری خارجی را جستجو کرده است و علاقمندی سرمایه گذاران خارجی نیز در این رابطه وجود دارد.

رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که بالای مدیریت آب یک تیم بزرگ و مسلکی کار می کند و اعمار ۲۱ بند در سال جدید آغاز می گردد. وی علاوه کرد که هدف ما این است که افغانستان را به یک کشور صادر کننده برق مبدل سازیم.

رئیس جمهور نقش علمای کشور را اساسی دانسته گفت که بدون علما صلح، ثبات و نظام پایدار به وجود نمی آید.

در این سفر رئیس جمهور کشور را نورالحق علومی وزیر امور داخله، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، داکتر فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی، نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، محمد گلاب منگل وزیر سرحدات، اقوام و قبایل، محمد اکرم خپلواک نماینده خاص رئیس جمهور در امور سیاسی، عبدالمالک صدیقی سرپرست ریاست مستقل ارگان های محل و مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی همراهی می کردند.

محمد اشرف غنی در یکشنبه هفته گذشته در ولایت ننگار نیز سفر کرد و اوضاع امنیتی آن ولایت را از نزدیک بررسی مورد.

رییس جمهور به در سخنرانی خویش در ننگرهار گفت داعش در افغانستان جایگاه ندارد و به وزارت دفاع دستور می‌دهد که علمیات خاص را برای سرکوب این گروه راه اندازی کند و یاد آورشد که با هرگونه فعالیت گروه‌های مسلح غیرمسوول مخالف است.

همچنان به مردم این ولایت وعده داده که جاده‌ها و برنامه‌های توسعه ای را در این ولایت، و لایت‌های مشرقی راه اندازی می‌کند.

درپاسخ به درخواست بزرگان ننگرهار برای گرفتن زمین‌های غصب شده گفت با غاصبان زمین مخالف است و وعده داد که زمین‌های غصب شده را از نزد آنها می‌گیرد.

مطالب مرتبط