تظاهرکنندگان درکابل در اعتراض به عدم توزیع تذکره‌برقی،تمثال‌ رهبران حکومت را آتش زدند

امروز صبح صدها تن در اعتراض به عدم توزیع تذکره برقی در کابل از میدان بهارستان به طرف فوراه آب یا چهار راهی پشتونستان در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری تظاهرات کردند.

تظاهرات

این تظاهرکنندگان در شعارهای شان از سران حکومت، محمد اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه خواهان توزیع تذکره‌های برقی شدند.

 در یک پوستر آنها با نوشتن جمله‌های «رییس جمهور بی‌تذکره ، رییس اجرایی بی‌تذکره و پارلمان بی‌تذکره،مردم تذکره معتبر می‌خواهند» از بی‌توجهی این مقام‌های ارشد حکومت و پارلمان در توزیع تذکره‌های برقی به شهروندان انتقاد شده بود.

هنگامی تظاهراکنندگان می‌خواستند به طرف فواره آب در نزدیکی ارگ ریاست جمهور تظاهرات را ادامه دهند پولیس مانع آنها شدند.

تظاهرکنندگان در این نقطه  در اعتراض به عدم توزیع تذکره‌های برقی آدمک‌های اشرف غنی و عبدالله را نیز به آتش کشیدند.

این تظاهرات از چند روز به این سو سازمان دهی شده بود و تبلیغات آن در شبکه اجتماعی فیسبوک به نشر رسیده بود.

این اولین اعتراض اجتماعی درعدم توزیع تذکره‌های برقی نیست نزدیک به دوماه پیش نیز شماری از جوانان و فعالان مدنی در کابل تظاهرات کردند و از دولت خواستند که هرچه زودتر تذکره‌های برقی توزیع شود.

قرار بود روند توزیع تذکره‌های برقی در ماه اسد امسال به طور رسمی آغاز شود و آمادگی‌ها نیز از جانب اداره توزیع آن اعلام شده بود. یکباره شروع توزیع آن با دخالت مسوولان ارشد حکومتی متوقف شد.

علتی که مانع توزیع تذکره های برقی شده اختلاف نظر در مورد درج واژه  افغان در آن است.

مجلس نمایندگان تصویب کرده بودند که لازم نیست واژه افغان و تخلص افراد در تذکره‌های برقی درج شود.

هنگامی که خبر توزیع آن در ماه اسد امسال بالا گرفت چندین اعتراض در کابل و ولایت‌های کشور از عدم درج کلمه افغان برگزار شد و پس از آن باعث شد که روند توزیع تذکره‌های برقی مسکوت باقی بماند.

تاکید بر توزیع تذکره‌های برقی از سوی شهروندان یکی ارزش داشتن آن است و دیگری اهمیت کاربردی آن در انتخابات می‌باشد که با توزیع همگانی آن به شهروندان جلو تقلب های بیشتر آرا در انتخابات‌های که برگزاری می‌گردد گرفته می‌شود.

12576239_1115724601794504_1034168041_n

قرار است یک انتخابات عمومی در کشور برای انتخاب اعضای مجلس نمایندگان و شورای‌های ولسوالی در تابستان سال آینده برگزار شود.

مطالب مرتبط