لاورف خطاب به جان کری :در شرایط کنونی باید از هر گونه مداخله در امور اوکراین و اظهاراتی که اوضاع این کشور را وخیم تر کند، خودداری کنید

وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف ، آمریکا را از مداخله در امور و مسایل داخلی اوکراین برحذر داشت و بر لزوم خویشتنداری در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش افق لاوروف امروز شنبه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اظهار داشت: در حاشیه کنفرانس ژنو2 (در مونتروی سوییس) در باره مساله اوکراین با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت وگو کرده ام.

وزیر خارجه روسیه افزود: به جان کریی یاد اوری کردم در شرایط کنونی باید از هر گونه مداخله در امور اوکراین و اظهاراتی که اوضاع این کشور را وخیم تر کند، خودداری کرد.

وی اضافه کرد: امیدوارم به توصیه من توجه کند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآوری کرد: در دیدار با ˈکاترین اشتونˈ نماینده سیاسی اتحادیه اروپا و ˈاما بونینوˈ وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در باره مساله اوکراین گفت وگو و تبادل نظر انجام شد.

وی افزود: در این دیدارها احساس کردم مخاطبان من از حدود یک ماه پبش نسبت به حمایت از معترضان در اوکراین برای تشدید مقابله با حکومت این کشور نگرانی دارند و این مساله را بیشتر درک می کنند.

لاوروف ادامه داد: با کسانی که دیدار کردم علاقه شدیدی به کمک برای آرامش اوضاع اوکراین داشتند و معتقد بودند که فقط مردم این کشور می توانند اوضاع سرزمین خود را آرام کنند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اوکراین، خویشتنداری مقام های کشورهای مختلف و خودداری آنها از اظهارات تحریک کننده مخالفان دولت اهمیت فراوان دارد تا معترضان افراط گرا و جنگ طلب احساس تشویق اعمال خود از سوی جامعه اروپا نکنند.

مقام های روس در یک هفته اخیر آمریکا و کشورهای غربی را از مداخله در امور داخلی اوکراین برحذر داشتند.

ˈدمیتری پسکوفˈ سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه روسی ˈکامسامولسکایا پراوداˈ گفت: مداخله خارجی در رویدادهای اوکراین کاملا آشکار است و از این مساله متاسف و ناراحت هستیم.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه به عنوان نمونه بارز مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی اوکراین به اظهارات چند سفیر خارجی در کی یف مبنی بر لزوم خروج ماموران پلیس یا نیروهای وزارت کشور اوکراین از بخشهایی از پایتخت و تعیین تکلیف برای دولت این کشور اشاره کرد.

وی گفت: بدون شک روسیه و اوکراین دو کشور برادر هستند و مردم روسیه با ناراحتی و نگرانی وقایع کشور همسایه را دنبال می کنند.

پسکوف افزود: مداخله خارجی در امور داخلی اوکراین را غیرقابل قبول می دانیم.

وی گفت: اطمینان داریم مقامهای اوکراینی می دانند در این شرایط چه کار کنند و بهترین راه حل را برای بهبودی و انتقال اوضاع به مسیر قانونی پیدا خواهند کرد.

اوکراین و به ویژه کی یف پایتخت این کشور از روز یکشنبه گذشته شاهد تظاهرات گسترده بوده که زد و خوردهای معترضان افراط گرا با ماموران پلیس را به دنبال داشته است.

مطالب مرتبط