شبکه دو تلویزیون روسیه : کشور اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است

یک رسانه روسی با اشاره به وضعیت بسیار پیچیده و وخیم  کشور اوکراین درگیریهای  شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان در کی یف و برخی شهرهای دیگر این کشور اعلام کرد : اوکراین در استانه جنگ داخلی قرار گرفته است.

به گزارش افق، کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه روز پنجشنبه در گزارشی به نقل ازخبرنگار خود در کی یف اعلام کرد: بخش عمده مخالفان دولت به زد و خورد با نیروهای امنیتی روی آورده و مسیر نافرمانی عمومی را در پیش گرفته است.

دراین گزارش به تلاش های مداخله جویانه برخی کشورها به ویژه آمریکا برای ایجاد انقلاب رنگی اشاره و گفته شد: عوامل خارجی به طور پنهانی برخی گروه های ضددولتی و خشونت گرا را برای انجام اعمال خلاف قانون ازجمله به آتش کشیدن خودروها و اماکن عمومی تحریک می کنند.

در گزارش اضافه شده است: مقام های آمریکایی که خود را در هدایت ملت های کشورهای مختلف مجاز می دانند، بیشتر از دیگران به سران اوکراین در مورد بهبودی وضعیت سیاسی جامعه توصیه می کنند.

ˈبه دنبال آمریکا مقام های برخی کشورهای اروپای شرقی پیرو سیاست های این کشور به مداخله در امور داخلی اوکراین می پردازند و کی یف را برای تغییر مواضع خود در قبال مخالفان دولت تحت فشار می گذارند.ˈ

درگزارش رسانه روسی گفته شد: اتحادیه اروپا فعلا درمسایل اوکراین خویشتنداری کرده است اما به نظر می رسد سران این اتحادیه در آینده نزدیک به موضع آمریکا در مورد اوکراین بپیوندند.

به گفته گزارشگر کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، مقام ها و رسانه های غربی به اعتراضات خشن در اوکراین که در جریان آن ده ها نفر از نیروهای پلیس به شدت زخمی شده اند، هیچ توجهی نمی کنند و به اصرار آنها ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین باید تسلیم تظاهرکنندگان خواهان دمکراسی شود.

در این گزارش گفته شد : احتمال وقوع انقلاب رنگی همانند انقلاب نارنجی سال 2004 این کشور زیاد است و برخی نیروهای سیاسی تلاش می کنند که وضعیت را به آن سو سوق دهند.

به گزارش رسانه روسی، عدم یکپارچگی جامعه اوکراین و متناقض بودن منافع مناطق مختلف این کشور از عوامل اصلی بروز وضعیت فعلی است بطوری که غرب اوکراین خواسته هایی متفاوت با مناطق مرکزی وشرقی این کشور دارد.

علاوه بر ان در این گزارش گفته شد: سوء مدیریت در لایه های بالای حکومت اوکراین و سطح بالای فساد دولتی مساله دیگری است که موجب نارضایتی عمومی شده و آتش اعتراضات خیابانی را شعله ور کرده است.

مطالب مرتبط