حسن روحانی در اجلاس داووس : ایران همه مقررات بین المللی در زمینه فناوری هسته ای را می پذیرد و به آن عمل می کند.

 رییس جمهور ایران حسن روحانی گفت: ایران همه مقررات بین المللی در زمینه فناوری هسته ای را می پذیرد و به آن عمل می کند.

به گزارش افق،حسن روحانی بعد از سخنرانی در چهل و چهارمین مجمع اقتصادی داووس در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد ایران به انرژی هسته ای گفت: ما قصد داریم از انرژی هسته ای در مسیر صلح آمیز از قبیل تولید برق انرژی و پزشکی و سایر امور استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: مانع در این مسیر آن است که طرف مذاکره ما تصمیم جدی و اراده جدی نداشته باشد یا تحت فشار دیگران قرار بگیرد.

رییس جمهورایران ادامه داد: ما آماده ایم و به اعتقاد من گرچه این راه دشوار و طولانی است، اما با اراده جدی می توانیم این مسیر را با اطمینان ادامه دهیم و پایان آن به نفع ایران و 1+5، اروپا، غرب و کل جهان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برنامه هسته ای ایران می تواند استفاده دوگانه داشته باشد، یادآور شد: علت اینکه معاهده عدم تکثیر تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی درست شد، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاسیس شد و پادمان ها بین آژانس و کشورها به امضا رسید، همین بود که کشورها بتوانند فعالیت صلح آمیز زیر نظر آژانس داشته باشند تا برای دیگران نگرانی به وجود نیاید.

روحانی تصریح کرد: بنابر این ما همه مقررات بین المللی را بدون استثنا در زمینه فناوری هسته ای پذیرفته ایم و می پذیریم و اجرا می کنیم و وقتی فناوری هسته ای تحت نظارت آژانس در چارچوب قواعد باشد ایران مانند سایر کشورهایی است که فناوری صلح آمیز دارند.

رییس جمهور با اشاره به این که کاربرد دوگانه از فناوری هسته ای در مورد همه کشورها ممکن است، افزود: امروز بیش از 40 کشور هم توان دارند و هم غنی سازی می کنند؛ ایران در این زمینه تبعیض را نمی پذیرد؛ اما همه مقررات بین المللی را می پذیرد و به آن عمل می کند.

مطالب مرتبط