انتقادها از وزیر مبارزه با مواد مخدر و نارسایی‌ها در آن وزارت

بیش از ده‌ماه از تشکیل کابیه دولت وحدت ملی می‌گذرد یکی از مشکلاتی که دامن‌گیر اکثر وزارت خانه‌ها می‌باشد این‌است هنگامی که وزیران جدید مقرر می‌گرند دست به جابه جایی و برکناری کارمندان بلند پایه می‌زنند و این مساله باعث می‌شود که نظام اداری فلج شود و نتواند کارکرد لازم را داشته باشند.

وزیر مبارزه با مواد مخدر

یکی از وزارت‌های که به این مشکل مواجه است وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌باشد. بیش از ده‌ماه که از شروع کار خانم سلامت عظیمی وزیرمبارزه با مواد مخدر می‌گذرد  پست‌ها و ریاست‌های آن در سطح معینیت وریاست‌ها خالی و یا توسط سرپرستان اداره می‌شود.

یک منبع از وزارت مبارزه با مواد مخدر اطلاعاتی را در اختیار خبرگزاری افق قرار داده که بر بنیاد آن معینیت پالیسی و معینیت مالی واداری این وزارت تاهنوز خالی می‌باشد و رییس منابع بشری این وزارت شیر محمد احمدی به حکم معاون دوم ریاست جمهوری جنرال دوستم به عنوان سرپرست معرفی شده است.

همچنان ریاست مالی و اداری این وزارت نیز توسط سرپرست پیش برده می‌شود و کسی به نام بشیر شبیر بدون حکم ریاست جمهور در این پست از سوی وزیر گماره شده است.

از جمله نارسایی‌های دیگر این وزارت این‌است که ریاست‌های مبارزه با مواد مخدر سه ولایت، بادغیس، پکتیکا و پروان با گذشت تاهنوز رییس ندارند و رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت جوزجان برخلاف اصل تخصص و تجربه کاری یک خانم به نام زرغونه که معلم کودکستان بوده است از طرف وزیر مقرر شده است.

در مورد نارسایی یاد شده در وزارت مبارزه با مواد مخدر، کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس نمایندگان، بانو سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر را به تاریخ  13 میزان به خاطر این‌که توانسته در پست معینت‌ها و ریاست‌های این وزارت افراد شایسته را استخدام کند و در مورد برنامه‌های او در این زارت برای توضیحات بیشتر فراخوانده است.

در این مورد لالی حمیدزی رییس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری افق گفت در جلسه‌ای کمیسیون فیصله شد که هرچه زودتر وزیر مبارزه با مواد مخدر برای معنیت‌ها و ریاست‌های این وزارت  مسوول رسمی بگمارد و ضعف‌ها و نارسایی کاری دیگر این وزارت را رفع سازد و نتیجه ارزیابی این کمیسیون در مکتوب شماره 324 تاریخ 13/10/1394 به وزارت مبارزه با مواد مخدر خبرداده است.

همچنان یک منبع دیگر در وزارت مبارزه با مواد که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری افق گفت به خاطر نارسی‌ها و عدم برنامه‌های کاری در این وزارت تمامی روابط همکاری  و کمک‌های کشورهای خارجی از جمله، امریکا و انگلستان و بعضی از کشورهای اروپایی که به وزارت مبارزه با مواد مخدر پیش از این داشته در دوره کاری وزیر جدید داشته قطع گردیده است.

یکی از کارهای مهم وزارت مبارزه با مواد در ده ماه گذشته که بربنیاد فرمان ریاست جمهور در همکاری با وزارت‌های صحت عامه، داخله و کار و امور اجتماعی انجام شده جمع آوری معتادان از شهر کابل و بخصوص از زیرپل سوخته در غرب کابل می‌باشد. تاکنون در این برنامه به تعداد 700 معتاد برای تداوی، آموزش و رسیدگی به آنها جمع آوری گردیده و به مرکز جدید آموزش و تداوی آنها در کمپ فینکس انتقال یافته اند.

مطالب مرتبط