بحران اعتماد درميان جوانان، نسبت به حکومت وحدت ملى

بحران اعتماد درميان  جوانان، نسبت به حکومت وحدت ملى بیشتر از گذشته وجود دارد.161001 FO. ذکریا بارکزی مشاور نهاد دیموکراسی انترنیشنل

 فقر و بيکارى؛ بزرگترين مشکل جوانان بوده است یک نظرسنجى تازه، نشان ميدهد که، بحران اعتماد نسبت به حکومت درميان جوانان بيشتر شده و نارضايتى از کارکرد مقام های بلند پایه حکومتی بسیار وجود دارد.

به گزارش افق زکريابارکزى مشاورتخنيکى نهاد ديموکراسى بین المللی (DI) گفت که از ١٣ثور تا ٢٤ اسدسال روان یک نظرسنجی را تکميل نموده اند، نتايج نظرسنجى این نهاد مستقل بین المللی نشان می دهد که  بيش از ۴۰۰۰ هزار جوان در بخش هاى مختلف بين سنين ١٨ تا٣٥ سال در ٣٤ ولايت کشور وبیش از ۱۰۰۰ محصل دانشگاه های دولتى و خصوصى در ١٢ ولايت افغانستان مصاحبه  صورت گرفته است.

نتایح اين نظرسنجى که امروز  توسط مسولین نهاد بین المللی دیموکراسی اعلام شد نشان می دهد که جوانان درمقايسه به وضعيت سياسى درمورد اوضاع اقتصادى شان بيشتر نگران اند.

آمار این نظر سنجی می گوید٨٢ درصد جوانان کمسواد و بيسواد و٧٢درصد محصلين، بيکارى و فقررا بزرگترين مشکل عنوان کرده اند.

همچنین  محصلين نسبت به جوانان کمسواد و بيسواد به حوزه سياسى بیشتر علاقمند هستند.

در ادامه این نظرسنجی نشان می دهد که جوانان کمسواد و بيسواد نسبت به عملکرد پارلمان  ٣٨درصد، حکومت وحدت ملى٣٩درصد، رييس جمهور٤٣درصد و رييس اجرائيه ٤٤درصد اعتماد ندارند.

نظرسنجى نشان ميدهد که ٩٠ درصد جوانان به اين عقيده اندکه سياستمداران، بيشتر به خاطر منافع خود و اقوام شان کار ميکنند، صرف به راى مردم علاقمنداند و زمانيکه انتخاب گرديدند، به زودى روابط شان را با جوانان قطع ميکنند.

رضايت جوانان نسبت به گفتگوهاى صلح نيز نسبت به گذشته بيشترشده و ٦٤ درصد جوانان، از پروسه صلح حمايت کرده اند.

نمايندگان حکومت که در اعلام نظرسنجى این نهاد بین المللی شرکت کرده بودند، گفتند که حکومت با توجه به اين نظرسنجى، تصاميمى را اتخاذ خواهد کرد  و راه  حل هايى را  جستجو خواهد کرد و همچنان  با استقبال از يافته هاى اين نظرسنجى ميگويند که جوانان، ستون فقرات يک کشور را تشکيل ميدهند و براى بيرون رفت از وضعيت نابسامان کنونى، بايد به جوانان در پروسه هاى مختلف نقش داده شود .

مطالب مرتبط