تشکیل هیات بررسی در مورد شکایت‌های زنان زندانی درکابل

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور چند روز به دنبال شکایت‌های از عدم رسیدگی به پرونده‌های زنان زندانی از زندان زنانه در کابل دیدن کرد. رییس جمهور دستور داده که باید ستره محکمه یک هیات را در مورد بررسی شکایت‌ها از عدم رسیدگی به پرونده‌های زنان زندانی موظف کند تا اصل عدالت رعایت شود.

0.607776001365855764_taknaz

سید یوسف حلیم رییس سترده محکمه دیروز به خبرنگاران گفته است هیات بررسی تشکیل شده و امروز شنبه کار را در مورد بررسی شکایت‌ها از عدم رسیدگی به پرونده‌های زنانی زندانی در کابل آغاز می‌کند.

تلاش‌ها در مورد بررسی شکایت‌ها از عدم رسیدگی به پرونده زنان زندانی درحالی به جریان افتاده و مورد توجه رییس جمهور گردیده که اخیرا نهادی اجتماعی به نام « انجمن پیوند افغانان» با زنان زندانی در ولایت کابل، بلخ، هلمند و قندهار مصاحبه کرده و زنان از نداشتن وکیل مدافع و عدم رسیدگی به پروندهای شان شکایت کرده اند.

همچنان در نتیجه تحقیق این نهاد گفته شده آگاهی حقوقی در نهادهای عدلتی و قضایی در مورد مسایل زنان کمتر است و این ارگان‌ها رسیدگی به پرونده زنان را در الویت قرار نمی‌دهند. در تحقیق این نهاد گفته شده زنان از زمانی‌که توقیف می‌گردند تا زمانی‌که از زندان آزاد می‌شوند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و اصل اصلاح و بازپروری در زندان‌ها رعایت نمی‌گردد.

نه تنها شکایت از عدم رسیدگی به پرونده زنان در زندان‌ها وجود دارد بلکه گزارش‌های از فساد و عدم رسیدگی پرونده مردان زندانی نیز در زندانی‌های کشور به نشر رسیده که بعضی از زندانی‌ها سال‌ها به پرونده شان رسیدگی نشده و حتا بیشتر از کیفر جرمی شان در زندانی‌ها بسر برده‌اند.

مطالب مرتبط