مقام های سازمان های استخبارات هند و آمریکا تبادل نظر در مورد تحولات افغانستان را از امروز در دهلی نو آغاز کردند.

مقام های سازمان های اطلاعاتی هند و آمریکا تبادل نظر در مورد تحولات افغانستان را از امروز در دهلی نو آغاز کردند.

منابع خبری هندی امروز سه شنبه  ۱۴ جنوری نوشتند: این اولین نشست بین مقام های هند و آمریکا از زمان بروز بحران دیپلماتیک اخیر بین دو کشور است.

روابط میان دهلی نو و واشنگتن درپی دستگیری یک دیپلمات هندی در نیویورک بشدت تیره شد.

یک هیات متشکل از مقام های سازمان های اطلاعاتی هند تحت ریاست ˈاجیت لالˈ رییس شورای مشترک اطلاعات این کشور (Joint Intelligence Council) با مقام های دفتر مدیر اطلاعات ملی (Director of National Intelligence) آمریکا به منظور تبادل نظر در مورد امنیت منطقه ای و موضوعات راهبردی دیدار و گفت گو کرد.

پایگاه خبری روزنامه ˈهندوˈ به نقل از یک مقام بلندپایه دولت هند نوشت : گفت وگوها بین سازمان های اطلاعاتی هند و آمریکا درمورد تحولات افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در طول سال 2014 متمرکز شده است.

وی افزود: آمریکا بشدت از تاخیر رییس جمهور افغانستان در امضای قرارداد امنیتی میان دو کشور نگران است و انتظار دارد که هند از نفوذ خود در ترغیب وی در این زمینه استفاده کند.

پتر لاوی (Peter Lavoy) معاون وزیر دفاع آمریکا درامور امنیتی آسیا و اقیانوسیه ماه گذشته میلادی بدنبال دیدار کرزی از هند، برای انجام تبادل نظر در مورد وضعیت افغانستان به دهلی نو سفر کرد ، ولی مقام های ارشد نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک هند از گفت و گو با این مقام امریکایی درپی بروز جنجال بر سر دستگیری دیپلمات هندی در نیویورک، خودداری کردند.

وزارت خارجه هند از ابراز نظر در مورد نشست دو روزه مقام های اطلاعاتی هند و آمریکا خودداری کرده است.

اعضای شورای مشترک اطلاعات هند و دفتر اطلاعات ملی آمریکا تاکنون یازده بار با یکدیگر، دیدار و گفت و گو کرده اند.

مطالب مرتبط