هیات اتحادیه اروپا زمینه نظارت بر انتخابات دردیدار با مقامات افغانستان برسی کردند

هیاتی از اتحادیه اروپا با عضویت رئیس بخش نظارت انتخاباتی روابط خارجی این اتحادیه با شماری از مقامهای افغانستان دیدار و زمینه های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور را بررسی کرد.

به گزارش افق از کابل وزارت امورخارجه افغانستان امروز سه شنبه۱۴ جنوری ۲۰۱۴ اعلام کرد هیاتی از اتحادیه اروپا به ریاست ˈامانوئل جیوفریˈ برای برسی چگونگی اعزام ناظرین اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور به کابل سفر کرده است.

این هیات روز گذشته با ارشاد احمدی معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در باره چگونگی اعزام ناظران این اتحادیه تبادل نظر کرد.

بر اساس گزارشها قرار است این هیات طی دو هفته آینده زمینه اعزام ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان را که 3 ماه دیگر در سراسر این کشور برگزار می شود را فراهم کند.

گفته می شود اعضای این هیات ملاقات های جداگانه ای نیز نامزدان انتخاباتی، ادارات مسوول در برگزاری انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی و نمایندگان جامعه مدنی خواهند داشت.

این هیات همچنین قصد دارد با سفر به  ولایت های قندهار، هرات، بلخ و ننگرهار اوضاع را در زمینه برگزاری انتخابات بررسی کند.

بر اساس این گزارش ارشاد احمدی معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در دیدار با اعضای این هیات به لزوم برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در موعد مقرر تاکید کرد و گفت برگزاری انتخابات سالم برای دولت و مردم افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد که تجربه ناموفق نظارت تعدادی از ناظران خارجی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان، تکرار نشود.

ˈداوود علی نجفیˈ رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان چند روز پیش پس از افشاگری های رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا در باره دخالت های امریکا در افغانستان، از تهدید و دخالت های مستقیم و گسترده واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 افغانستان پرده برداشت.

رییس پیشین دارالانشا  کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و وزیر کنونی وزارت ترانسپورت و هوانوردی  افغانستان  به خبرنگاران گفت: ریچارد هالبروک نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان و پاکستان و پیتر گالبریت معاون آمریکایی نماینده سازمان ملل در امور افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 تلاش داشتند که مانع پیروزی حامد کرزی رییس جمهور کنونی افغانستان شوند.

نجفی گفت: در انتخابات سال 1388 از سوی نمایندگان آمریکا از جمله پیتر گالبریت تهدید شدم، وی به من تلفن زد و گفت با اعلام نتایج دور اول انتخابات، گور خودت را می کنی.

مطالب مرتبط