وحیدی وزیرمخابرات،در جلسه استیضاح پارلمان رضایت نمایندگان را گرفت

امروز دوشنبه 14 جدی مجلس نمایندگان وزیر مخابرات آقای عبدالرزاق وحیدی را به دلیل انتقادها که در مورد نارسایی در وزارت مخابرات و مقرری‌های کارمندان آن مطرح بود،استیضاح کرد.

1918229_1716384795259843_1210472761615047335_n

در نخست اعضای مجلس نمایندگان سوالات و انتقادهای شان را از وزیر مخابرات ارایه کردند.

کمال ناصر اصولی یکی از نمایندگان، موارد زیر را از جمله نارسایی‌های کاری وزیرمخابرات مطرح کرد.

1ـ اعضای بورد قبلی اترا که دارای تحصیلات تخصصی ماستری بودند چرا برکنار و به جایش افراد لیسانس که اسنادش تایید نشده استخدام گردیده است؟

2ـ چرا اعلانات شرکت افغان تلیکام بدون اعلان داوطلبی به یک شرکت امریکایی به نام کابیل داده شده است؟

3ـ هیئت مدیره شرکت اترا باید درهرسه ماه جلسه دایرکند و اما از ماه حمل تاکنون جلسه هیئت مدیره دایر نشده است؟

4ـ گفته می‌شود قرار دادهای شرکت اترا را مشاوران شما انجام می‌دهد؟

5ـ مشترکین شرکت‌های مخابراتی را وزارت مخابرات به وزارت مالیه یک میلیون 350 اشتراک کننده گزارش داده اما شرکت‌های مخابراتی که در اداره آسیا گزارش داده اند مجموع مشترکین مخابراتی یک میلیون و 950 می‌باشد و به این صورت محصول مخابراتی از مشترکین به جیب شرکت‌های مخابراتی رفته و یا وزارت مخابرات در فساد آن شریک است.

6ـ تهیه پاسپورت‌های برقی یکی از شعارهای شما بود، شما با کدام توجیه هزاران دالر از پول افغان تیلکام را در این مورد مصرف کرده اید؟

7ـ دگروال جمعه که یک صاحب منصب نظامی است چرا به عنوان مشاورتخنیکی در افغان تیلکام  استخدام شده در امور افغان تیکام دخالت می‌کند؟

 بعد از ختم سوالات و انتقادهای اعضای مجلس نمایندگان، وزیر مخابرات پاسخ خویش چنین ارایه کرد.

وزیرمخابران گفت  تنها 25 نفر با معاش بلند استخدام که معاش آنها از 50 هزار تا یک صدوشصت و نه هزار می‌باشد و باقی از 15 هزار افغانی تا 3000 افغانی است.

او دلیل استخدام را صلاحیت‌های قانونی عنوان کرد که در قانون به وزیر داده شده است.

آقای وحیدی گفت درشرکت افغان تیلکام اساس نامه وجود دارد و مطابق آن فعالیت‌های شرک براساس رقابت می‌باشد و صلاحیت خاص به رییس شرکت افغان تیلکام داده شده است.

او گفت دو نفری که با معاش بلند استخدام کرده ایم یک نفرش ماستر و داکتر می‌باشد که در شرکت‌های مخابراتی خصوصی چون روشن، اتصالات و دیگر شرکت‌ها،معاش کارمندان تخنیکی و مسلکی با همان درجه تحصیل و تخصص از هفت هزار تا ده هزار دالر است اما  باهزینه کمتر از آنها استخدام کرده ایم که با آن کمک به هزینه ملی شده است.

وزیرمخابرات در پاسخ به برکناری کارمندان شرکت اترا گفت کسانی‌که پیش از آن در اداره اترا کارمی‌کردند بیشتر از 55 سال سن داشتند و تنها تحصص در بخش مخابرات داشتند اما نیاز ایجاب می‌کند در آن اداره متخصصان توسعه  قانون و امنیت باشند براساس این ضروت کارشناسان درجه تحصیل ماستری و دکترا به جای آنها که جوان هستند استخدام گردیده است.

آقای وحیدی در مورد کارمندی که به معاش 200 هزار افغانی استخدام شده گفت این کارمند بنا به ضروت خاص تنها به یک زمان کوتاه برای 25 روز استخدام شده است، من آن را می‌پذیرم تاریخ و زمان آن مشخص است.

خوب است که در این مورد یک تحقیق خاص صورت گیرد.

اکنون کسانی‌که معاش بلند می‌گیرد هشت نفر بیشتر نیست در حالی در شرکت های خصوصی بالاتر از 70 تا صد نفر به همان امتیاز کار می‌کند.

وزیر مخابرات در مورد انتقادی که چرا قرارداد گرفتن انترنت از پاکستان لغو شده است گفت پاکستان 170 هزار نفوس دارد و این کشور خودش با پایین بودن کیفیت انترنت مواجه می‌باشد

انترنتی که از پاکستان می‌گرفتیم کیفیت آن 70 درصد بود اما اکنون قراردادی که با روسیه شده و به مرحله نهایی رسیده، انترنتی که به افغانستان می‌دهد با هزینه کمتر و به بهای 70 هزار دالر درسال  و با کیفیت در حدود 99.5 درصد می‌باشد و اگر به 99.4 درصد کاهش یابد ما می‌توانیم قرار دارد را لغو کنیم.

درحالی که انترنتی که از پاکستانی خریداری می‌‎شد هزینه آن در سال 250 هزار دالر بود.

آقای وحیدی در مورد مشکلات انترنی در ولایت‌های مرزی گفت من با مسوولان شرکت‌های مخابراتی در تماس شدم آنها گفتند که فعالیت آنها ازطرف مخالفان منع  قرار داده شده و من در این مورد 5 بی تی ام شرکت سلام را با هزینه‌ای از منبع واحد، انترنت را در آن ولایت‎ها فعال کردم و به خاطر این بود که نیروهای امنیتی ما که شب و روز برای دفاع از مردم فعالیت دارند ضروت داشت. می‌پذیرم در این مورد بی‌قانونی کرده ام اگر شما بخواهید به خاطر آن من را سلب صلاحیت کنید من حاضرم استعفا کنم.

آقای وحیدی در مورد آمار مشترکین شرکت مخابراتی و سیستم گرفتن محصول از مشترکین گفت در ابتدا نمایندگان پارلمان و وزیرهای کابینه سیستم را بررسی کرده اند و گفت براساس سیستم مخابرات 13 و نیم میلیون اشتراک کننده شرکت‌های مخابراتی وجود داد اما این سیستم سیم کارت‌های که راجستر شده باشد و نه شده باشد نمی‌شناسد.

او گفت خوب است برای در این مورد یک هیئت تخنیکی از مجلس نمایندگان موظف شود و این اشکال تحت تحقیق قرارد دهند تا حقیقت روشن شود.

در نتیجه این پاسخ‌های وزیرمخابرات رضایت نمایندگان را گرفت و حفیظ منصور یکی از منتقدان وزیرمخابرات جلسه استیضاح او را قابل احترام دانست وگفت اگر انصافانه برخورد شود وزیرمخابرات به تمامی سوالات نمایندگان پاسخ گفته است.

مجلس نمایندگان برای موافقت و عدم موافقت به ادامه کار وزیرمخابرات رای‌گیری کردند در نتیجه اکثریت نمایندگان به ادامه کار آقای وحیدی در وزارت مخابرات ، رای موافق دادند.

مطالب مرتبط