ثبت نام براى عضويت در کميسيون هاى انتخاباتی آغاز شد

 کميتۀ گزينش کميشنران کميسيون هاى انتخاباتى اعلام کردند٬ ثبت نام براى عضويت در کميسيون هاى انتخاباتی آغاز گرديده است.151231 FO (1)

به گزارش افق کميته کمیشنران امروز در نشستی گفتندتمامی افراد واجدين شرايط ميتوانند از  ٢٢ جدى  فورم هاى ثبت نام را دريافت و تکميل نموده و به دارالانشاى کميته گزينش تحویل دهند.

آقای فهيم دشتى سخنگوى کميته گزينش گفت: پس از آنکه نامزدان عضويت درکميسيون هاى انتخاباتى، اسناد شان را به اين کميته دادند، روند بررسى اسناد آغاز  ميگردد.

گفته می شود بعداز بررسى اسناد، افراد فهرستی از نامزدان اعضاى کميسيون هاى انتخاباتى، از سوى کميته گزينش تهيه و به رياست جمهورى پيشنهاد می گردد.

کار کميته گزينش که يک ونيم  ماه را در برخواهد گرفت، موظف است که از جملۀ نامزدان، ٢١ تن را که معيارهاىبلندقانونى داشته باشند، بادرنظرداشت مشارکت ملى و ترکيب جنسى، براى عضويت درکميسيون انتخابات؛ و ١٥ تن ديگررابراى عضويت به کميسيون شکايات انتخاباتى به رييس جمهور معرفى نمايد.

ازاين ميان رييس جمهور، هفت تن را به عنوان کميشنر درکميسيون مستقل انتخابات و پنج  تن ديگر را به حيث کميشنر در کميسيون شکايات انتخاباتى تعيين خواهد کرد.

داشتن تابعيت تنها افغانستان و تحصيلات عالى حداقل ليسانس، داشتن اهليت، شهرت نيک وتجربه کارى حداقل پنج سال درادارات دولتى وغيردولتى، تکميل حداقل ٣٥ سالگى، عدم محکوميت به جنايات ضدبشرى و جنايت وعدم عضويت در احزاب سياسى حين تصدى وظيفه، از جمله شرايط عضويت در کميسيون هاى انتخاباتى را تشکيل ميدهد.

فهیم دشتی می افزاید که شايسته ترين افراد براى عضويت درکميسيون هاى انتخاباتى، به رياست جمهورى معرفى خواهند شد و بعداً صلاحيت رييس جمهور است که از ميان آنان افرادى را براى عضويت در کميسيون ها انتخاب کند.

مطالب مرتبط