باقر النمر روحانی شیعه و منتقد دولت عربستان سعودی اعدام شد

باقر النمر روحانی شیعه و منتقد دولت عربستان سعودی بود او به حکم دادگاه عالی این کشور امروز اعدام شد.

n00493551-b

شبکه خبری العالم عربستان سعودی و وزارت داخله این کشور از اعدام شدن این روحانی سرشناس شیعه خبر دادند.

این روحانی،منتقد جدی دولت عربستان سعودی بود و در سال 2012 میلادی بخاطر سخنرانی منتقدانه خویش از برخورد علیه شیعیان، از سوی دولت عربستان سعودی مورد پیگرد قرار گرفته و نیروهای نظامی دولت عربستان برموتر او شلیک کرد از اثر آن مجروح شد و این نیروها او را بازداشت گردند.

بازداشت این روحانی شیعه باعث اعتراض گسترده شیعیان درعربستان سعودی شد و نظامیان دولت سعودی به سوی آنها تیر اندازی کردند و شماری از جوانان کشته شدند.

این روحانی در یک سخنرانی خویش در سال 2009 گفته بود « اگر شان و حیثیت ما به ما بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا می‌خوانم. کرامت ما مهم‌تر از تمامیت کشور است». و نیز در سخنرانی دیگرش خطاب به دولت عربستان سعودی گفته بود اگر یک کشور خارجی مسوول اعتراض‌های شیعیان در عربستان سعودی است چرا به آن کشور حمله نمی‌کنید  و چرا به ما بد بخت‌ها حمله می‌کنید. [منظور او  از آن کشور ایران بوده است].
دادگاه نخست، در 15 اکتبوبر سال 2014 این روحانی را به اتهام مخالفت علیه نظام عربستان و فتنه انگیزی به اعدام محکوم کرد.

دادگاه دوم نیز که در مارس 2013 دایر شد، حکم دادگاه اول را تایید کرد  و خواستار اعدام وی شد.

بالاخره در 25 نوامبر 2015 دادگاه عالی عربستان سعودی حکم نهایی اعدام شیخ باقرالمنر را صادر کرد و با تایید شیخ نایف ولیعهد پادشاه عربستان سعودی امروز او همراه با 46 نفر دیگر در عربستان سعودی اعدام شدند.

 

مطالب مرتبط