عمل خود سرانه شاروالی هرات باعث تعطیلی کنسولگری ایران درهرات شد

 شاروالی  هرات دیروز پنجشنبه درآخرین روز سال ۲۰۱۵ ،بدون هماهنگی با مقامات محلی و کنسولگری ایران، دیواره های حفاظتی نماینده گی سیاس ایران را تخریب کردند.10177458_897565310362830_1651798721554353047_n

به گزارش افق سرکنسول ایران در ولایت هرات در پی اقدام شاروالی هرات در تخریب دیواره‌های حفاظتی این نمایندگی سیاسی، گفته است که از روز شنبه ۱۲ جدی، تمامی خدمات کنسولی ایران در هرات قطع خواهد شد.
محمود افخمی رشیدی، سرکنسول ایران در هرات، در یک نشست خبری٬ از مقامات افغانستان خواست تا ضمن به محاکمه کشاندن  عاملین این رویداد، از مردمی که خواهان خدمات کنسولگری ایران در هرات هستند، معذرت بخواهند.
این مقام مسول کنسولگری ایران در هرات افزود٬ پس از این رویداد، دیوار محافظتی کاملا از بین رفته  و دروازه کنسولگری نیز تخریب کردیده است و شاروالی هرات هزینه خسارت را باید به پردازد.
آقای افخمی تاکید کرد تا زمانی که این مشکل از سوی مقام های سیاسی دوکشور حل نگردد٬ کنسولگری ایران در هرات، هیچ گونه خدماتی را ارایه نخواهد داد.
سرکنسول ایران در ولایت هرات در جایی دیگر از صحبتهایش، اقدام شهرداری را خلاف تمامی اصول دیپلماتیک و حسن همجواری میان دو کشور بیان کرده و گفته است که در پیوند به این کار حتی کوچکترین هماهنگی نه با ادارات دولت افغانستان و نه با نمایندگی سیاسی ایران در هرات صورت گرفته است.
اقای افخمی همچنان خاطر نشان کرد که  این عملکرد کاملا خودسرانه بوده و از روز گذشته تاکنون مسوولان حکومت وحدت ملی هم آن را محکوم کرده اند.
همچنان  احسان الله حیات، سخنگوی والی هرات در تماس تلفنی با افق٬ این عملکرد شاروالی هرات را محکوم  و این کار را خلاف تمامی اصول اداری و مقرراتی دانست.
سخنگوی والی هرات تاکید کرد که والی هرات یک هیات برای رسیدگی به این قضیه تشکیل داده است  که در زودترین فرصت، عاملان این اقدام “خودسرانه” به دستگاه های عدلی و قضایی معرفی میشوند.
او تصریح نمود که شهرداری هرات موظف است تا هزینه تمامی خسارات به بار آمده به کنسولگری ایران را پرداخت کند.
شاروال هرات می گوید که این کار در ادامه بزرگ سازی سرک مرکزی شهر هرات بوده است.

مطالب مرتبط