کابینه : تا مشخص شدن نقاط باستانی کار انکشاف شهری بامیان متوقف شود

دفتر رسانه های ریاست جمهوری خبرداده که در جلسه کابینه ، دیروز در مورد ساخت و سازهای منازل مسکونی در ساحات باستانی شهربامیان مورد بحث قرار گرفته و کابینه تصمیم گرفته که باید ریاست انکشاف شهری بامیان، ساخت و ساز شهری را تا تهیه مشخص طرح تطبیق ماسترپلان شهری متوقف نگهدارد.

01_cabint

این تصمیم بخاطری صورت گرفته که ساخت و سازهای خودسرانه در مناطق باستانی شهر بامیان انجام شده و سازمان علمی و فرهنگی یونسکو پیش از این، اخطار داده بود که اگر ساخت و سازهای غیرقانونی در مناطق باستانی که در فهرست میراث فرهنگی جهان آمده متوقف نگردد، شهر بامیان از فهرست میراث جهانی حذف می‌شود.

جلسه کابیه به وزارت‌های شهرسازی، اطلاعات و فرهنگ، اداره مستقل ارگان‌های محلی و اداره مستقل اراضی وظیفه داده تا مطابق به ماسترپلان شهر بامیان مناطق حفاظت شده باستانی را مشخص کرده و بعد طرح تطبیق انکشاف شهری را ترتیب کرده به کابینه تقدیم کنند.

در همین حال دوهفته می‌شود که از طرف اداره محلی بامیان تخریب خانه‌ها و منازلی که در ساحه حفاظت شده بامیانی به طور خودسرانه ساخته شده، شروع گردیده است.

محمد طاهر زهیر والی بامیان گفته است، تخریب این منازل با دستور رییس جمهور صورت گرفته است.

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل هشت نقطه از شهر بامیان را که شامل فهرست میراث فرهنگی جهان قرار داده و در ساحاتی که آثار باستانی وجود دارد ساحه سرخ و و اطراف آن ساحه سبز نام گزاری کرده بود. یونسکو از دولت افغانستان خواستار منع ساخت و ساز در این ساحات گردیده است.

مطالب مرتبط