رویکرد روسیه از ترس داعش و واکنش آمریکا

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید امریکا باهمکاری روسیه می‌خواهد برای حمایت از صلح و ثبات در افغانستان همکاری کند و صلح در این کشور به نفع امریکا و روسیه می‌باشد.

1448455004

مارک تونر سخنگوی زارت خارجه امریکا به تازه‌گی با اشاره به نزدیکی رابطه میان روسیه و طالبان گفته است صلح و ثبات در افغانستان به نفع روسیه و امریکاست و امریکا حاضر است برای تامین صلح و ثبات در افغانستان با روسیه همکاری مشترک داشته باشد.

این اظهارات مقام‌های امریکایی درحالی بیان شده که پیش از این گزارش‌هایی در رسانه‌های خارجی از جمله بریتانیا به نشر رسیده بود که گویا رییس جمهور روسیه با ملا اختر محمد منصور در تاجیکستان دیدار کرده است.

همچنان خبرهای از قول مقام‌های روسی در رسانه‌ها پخش گردیده که روسیه با مقام‌های طالبان برای مقابله با داعش گفتگو کرده است.

همچنان ضمیرکابلوف مشاور و نماینده پوتین در امور افغانستان به خبرگزاری تاس در روسیه گفته است نیروهای امریکایی و ناتو در زمینه‌ای مبارزه باتروریزم و کمک به افغانستان برای داشتن حکومت قومی مرکزی ناکام بوده است.

از زمانی‌که تحرکات افراد وابسته به داعش در افغانستان به جود آمده و جنگ با طالبان و شورشیان دیگر به شمال افغانستان گسترش یافته است، نگرانی روسیه از داعش و نفوذ گروه‌های شورشی در نزدیکی‌‎هایش بیشر شده است.

پیش از این نیز مقام‌های روسیه بارها از عدم صداقت امریکا برای مقابله با تروریستان در افغانستان انتقاد کرده بودند. اما امریکا گفته که در مبارزه با تروریستان و ثبات در افغانستان صادق است.

 واقعیت امراین‌است که امریکا در سیزده سالی که ماموریت نظامی در افغانستان داشت و نیز از نفوذ سیاسی بالایی در دولت افغانستان و پاکستان برخوردار می‌باشد در مبارزه با تروریزم  و تامین ثبات در افغانستان دست آرود قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

 امریکا در این مدت می‌توانست از طریق نظامی و با استفاده از زمینه‌های سیاسی، طالبان را در افغانستان تضعیف کند و یا از طریق سیاسی با  فشار آوردن بر پاکستان زمینه‌ای تامین صلح را قوی می‌ساخت و نظام سیاسی افغانستان را تقویت می‌کرد. اما امریکا ظاهرا برای استفاده از این زمینه‌‎ها ناکام بوده و یا صادقانه عمل نکرده است.

 پاسخ این سوال آیا این رویکرد روسیه که می‌خواهد در تبانی با طالبان از نفوذ بیشتر داعش جلوگیری کند و این رویکرد واقع بینانه بوده و یا واکنشی است ؟ می‌تواند گفت این رویکرد روسیه، پیش از این که نشانی از یک موضع گیری خردمندانه در مقابله با داعش باشد، یک رویکرد واکنشی در برابر سیاست‌های مرموز و رویکرد سلطه‌گرایانه امریکا درمنطقه است که روسیه از آن نگران است.

در واقع روسیه با توسل به طالبان خواسته که به آمریکا واکنش نشان دهد که برای این کشور خطر داعش جدی است و نیز به نحوی نشان دهنده این است که روسیه از حکومت افغانستان که تحت تاثیر این کشور است اعتماد ندارد.

اگر روسیه با طالبان همکاری کند و به این دل خوش کند که از طریق طالبان می‌تواند خطر داعش و قدرت این گروه را در افغانستان و کشورهای همسایه خویش دفع کند در واقع توسل به حبابی که به زودی می‌ترکد و هرگز روسیه نمی‌تواند به هدفش برسد. به این دلیل که طالبان و داعش در واقع هم از نظر ایدیولوژیکی و هم از آبشخورهای سیاسی و هدفی که برای شکل‌گیری این گروه‌ها وجوداشته، درخدمت اهدافی است که امریکا از آن استفاده می‌تواند و زمنیه‌های نفوذ امریکا برای استفاده از این گروه ها بیشتر از روسیه می‌باشد.

همچنان از نظر فکری و ماهیت، طالبان وجه مشترک بیشتر با داعش دارد تا که بتواند درخدمت روسیه قرار بگیرد.

در واقع اگر روسیه رویکرد حمایت از طالبان را برای مقابله با داعش انتخاب کند طالبان به در افغانستان قدرت می‌گیرد و پا به پای آن زمینه قدرت‌گیری و نفوذ افراط‌گرایی مذهبی در آسیای میان بیشتر می‌شود و در نهایت تهدید بزرگ را برای روسیه ایجاد می‌کند.

خردمندانه‌ترین رویکردی که باید روسیه انتخاب کند این است که موضع گیری جدی را برای قدرت‌گیری دولت افغانستان و مقابله با هرنوع افراط گرایی مذهبی اتخاذ کند.

با این رویکرد روسیه می‌تواند از نفوذ و قدرت‌گیری داعش در کشورهای آسیای میان و مرزهای خویش جلوگیری کند.

مطالب مرتبط