یک گروپ از طالبان در ولایت غور به برنامه صلح پیوست

یک گروپ از طالبان مسلح به فرماندهی ملاعارف در ولایت غور که دو سال می‌شد با دولت مخالفت می‌کرده و با طالبان یک جا بود امروز در این ولایت به طور رسمی به برنامه صلح  پیوست.

طالبان

گفته می‌شود این فرمانده طالبان در ولسوالی دولینه ولایت غور تحت رهبری ملا عبدالخالق و ملارحمت الله قرارداشته است.

این گروه از طالبان هنگام پیوستن شان به دولت، مقدار 82 میل سلاح‌های مختلف النوع را نیز تحویل داده است.

ملاعارف فرمانده این گروپ گفته است بعد از این که درک کرده که جنگ در کشور به هدایت سازمان اسختباراتی پاکستان ادامه می یابد تصمیم گرفته است که دست از  مخالفت برداشته و با دولت همکار باشد و از دولت خواسته که در منطقه‌ای شان برنامه‌های انکشافی را راه انجازی نماید.

والی غور در مراسمی پیوستن این گروه به برنامه صلح، خطاب به آنها گفته است باید بعد از این دست از جنگ بردارند و زندگی عادی خویش را در جامعه ادامه دهند.

جنرال حنیف نورستانی آمر امنیت ولایت غور گفته است این گروه از طالبان تحت رهبری ملاعبدالخالق و ملارحمت الله فعالیت می‌کرده و از این فرماندهان طالبان جدا شده و به دولت پیوسته است.

این گروپ از طالبان درحالی از تحت فرماندهی ملا رحمت الله در غور جدا شده که ملا رحمت الله متهم است که در اعمال خشونت‌بار از جمله سنگسار شدن رخشانه و مثله شدن یک جوان و گروگان گیری غیرنظامیان در ولایت غور دست دارد.

به گفته مسوول دارالانشای برنامه صلح در ولایت غور، از شروع این برنامه تاکنون 660 تن از طالبان مسلح به برنامه صلح پیوسته است.

هرچند گروپ‌های از طالبان مسلح هر از چندگان به برنامه صلح می‌پیوندند اما بیشتر از این افراد به طور قطعی متعهد به همکاری با دولت و کنارگذاشتن مخالفت‌های مسلحانه نشده اند و بعد از گرفتن امتیازهای مادی و گاهی سیاسی و نظامی، دوباره به مخالفت علیه دولت موضع گرفته اند.

از شروع برنامه صلح هرچند ادعا شده که هزاران نفر از طالبان مسلح به دولت پیوسته اند اما تاکنون این برنامه نتوانسته تعداد مخالفان مسلح دولت را درصف طالبان بیشتر سازد اما مخالفان مسلح از این برنامه بیشتر سود برده اند.

مطالب مرتبط