ساختمان جدید پارلمان افغانستان با حضور مودی افتتاح شد

ساختمان جدید شوراى ملى کشور، صبح امروز، توسط رييس جمهور اشرف غنى، نارندرا مودی، صدراعظم هند و رؤساى ولسى جرگه و مشرانوجرگه و دیپلومات‌های خارجی و نماینده گان دو مجلس افتتاح شد.

CXDdDuCWMAAceVAنارندرا مودی که برای نخستین بار پس از تکیه زدن به کرسی نخست وزیری هند به کابل سفر کرده، در سخنرانی‌اش در تالار ولسی جرگه گفت که دوستی ایمان من است و دوست زندگی من است.

آقای مودی با شکایت از برخی کشورهای منطقه‌یی که از تروریزم پشتیانی می‌کند گفت که دوستی هند و افغانستان همچنان پایدار خواهد بود.

او گفت که انتظار دارد تا در این ساختمان مجلل، تمام مردم افغانستان خود را ببینند و مرکز دموکراسی و مردم سالاری باشد.

او اطمینان داد که لبخند برلبان و خوشبختی در زنده گی و صلح در جامعه افغانستان خواهد آمد.

آقای مودی گفت که هند از دیرباز با مردم افغانستان همکار و دوست بوده؛ اما برخی کشورها تلاش کرده اند تا مانع این کار شوند.

 صدراعظم هندوستان، از قول مولانا بزرگ گفت :قدرت کلامت را بالا ببر؛ نه صدایت را.
(دلایل قوی باید و منطقی/ نه رگهای گردن به گفتن قوی)
گیاهان با صدای رعد و برق رشد نمی کنند؛ بلکه باران است که آنها را رشد میدهد. 

سخنرانی زیبا و پر محتوای صدر اعظم هند تمام حاضرین در مجلس را به شور اورده بود وبا تشویق بسیار روبرو گردید.

ساختمان جدید پارلمان افغانستان در شرق قصر تاریخی دارلامان با هزینه دستکم دوصد میلیون دالر از کمک های هند ساخته شده است.

این ساختمان در سه تالار بزرگ و مجلل ساخته شده و گفته می‌شود که پیشرفته ترین تکنالوژی روز دنیا در سیستم امنیتی، مخابراتی، ارتباطی و رسانه‌یی آن به کار رفته است.

با این وجود، رییس جمهور غنی با قدردانی از کمک های دولت هند گفت که هندوستان دوست همیشه گی مردم افغانستان است، در کشور هرکسی که رییس جمهور باشد دوستی هند پایدار خواهد بود.

CXDdCe3WAAAWwdUاو گفت: “هندوستان ۳ و چهار هزار سال تاریخ روابط مشتر ک دارد. و هزاران سال دیگر و روابط مشترک دو کشور ادامه خواهد داشت.”

رییس جمهور غنی گفت یکی از نشانه‌های دموکراسی در هند این است که هیچ نظامی خود را برای نخست وزیری این کشور کاندید نکرده است.

سنگ تهداب شوراى ملى جديد افغانستان، بتاريخ ٢٩ اگست ٢٠٠٥ ميلادى از سوى مرحوم محمدظاهرشاه و حامدکرزى رييس جمهور سابق و من موهن سنگ صدراعظم آن وقت هند، طى مراسمى گذاشته شد؛ مراحل کار طرح و ديزاين آن، در سال ٢٠٠٥ آغاز و در آخر ماه مارچ ٢٠٠٩ کار عملى ساختمان مذکور آغاز گرديد.

قرار بود که کار اعمار اين ساختمان، در پايان سال ٢٠١١ تکميل گردد؛ اما به دليل مشکلات در انتقال مواد ساختمانى از داخل و خارج کشور، امور ساختمانى آن با کندى به پيش رفت.

ساختمان جديد شوراى ملى که از آن بعنوان بزرگترين گنبد آسيا نامبرده شده، يکی از پروژه ‌های عمده هند در افغانستان به شمار ميرود.

این ساختمان در ساحه‌ی دوصد جریب زمین ساخته شده است.

اين ساختمان، طورى طرح ريزى گرديده است که جوابگوى نيازمندهاى هاى حال و آينده افغانستان بوده و برای صد سال آينده در نظر گرفته شده و پنج برابر شوراى ملى کنونى وسعت دارد.

يك تالار ٢٩٤ نفرى براى ولسى جرگه، تالار ١٩٠ نفرى براى مشرانوجرگه، سالون كنفرانس ها، دفاتر كارى براى نمايندگان، كتابخانه، سالون هاى غذاخورى و دفتر مطبوعاتى، از بخش هاى عمده ساختمان جديد شوراى ملى است.

مطالب مرتبط