گفتاری بر رویکرد نوین روسیه در مبارزه با تروریسم

 سرزمین روسیه در سرود ملی اش به دژ تشبیه شده است.12319651_1092944364072528_575197086_n-300x280
اما امروزه دژ کاربرد دفاعی ندارد وبرای دفاع از سرزمین اصلی باید خارج از سرزمین جنگید و دژ استعاره ای است برای امنیت پایدار.
براین اصل روسیه وارد نبرد با تروریسم در سوریه شد . اما برخورد ارتش روسیه با تروریسم در سوریه همانند کوبیدن با پتک(چکش) برسر یک گوجه(بانجان رومی) گندیده است که محتویات فاسدش به اطراف پخش گردیده است که اکنون نیاز به پاکیزه کردن محیط اطراف دارد اما این مرحله نیاز به ظرافت و باریک کاری دارد که از محدوده عملیات نظامی خارج است و بیشتر به یک جنگ اطلاعاتی تبلیغاتی فرهنگی و سیاسی شباهت دارد .
شاید بتوان با این فرضیه سیاست نوین روسیه در مواجه شدن با گروههای تروریستی و افراط گرای منطقه را به ویژه مناطق هم مرز با افغانستان را تعریف کرد.
از سوی دیگر با وخیم شدن اوضاع اجتماعی و اقتصادی و کاهش سطح رفاه وبهداشت در سرزمینهای اسلامی وتحت نفوذ گروههای افراط گرا و آغاز مهاجرت گسترده از این مناطق و گسترش فقر زمینه بدبین شدن مردم به دین اسلام فراهم آید این وضعیت شرم آور مورد تایید علمای اسلام نیست چون علمای اسلام دین اسلام را دین زندگی و حیات می دانند وارزش حیات بشری تا آنجا می دانند که اگر کسی خود رابه عمد به هلاکت اندازد او را گنهکار وجاودان در عذاب الهی می دانند.
از طرفی در اثر این کمبودهای مادی برخی از جوانان که دلهای آنها مملو از کینه و حب وبغض است و قدرت تشخیص و تفکر آنها در سایه حب وبغض کور شده است به راحتی جذب تبلیغات گروههای افراطی و سطحی نگر شده و دست به اعمال خلاف شرع می زنند وقطعن علمای جهان اسلام درصدد تغییر این وضعیت برخواهند آمد.
که طریقه علمای دینی در نظر دارند اول :حمایت خود را ازگروههای افراطی کاهش میدهند و در برخی شرایط قطع خواهند کرد دوم: زمینه را برای ورود سایر نیروهای کنش گر به عرصه مبارزه با نیروهای افراطی فراهم می کنند . هدف از این عمل مهار نیروهای افراطی و وارد کردن آنها به فرایند و پروسه سیاسی اداره کشور و جامعه است . سوم : با این هدف همکاری غیر رسمی وغیر علنی با عوامل دولت افغانستان و روسیه افزایش خواهد یافت . چهارم :آنچه به عنوان منافع در این روند و فرآیند مد نظر است تحکیم مبانی حاکمیتی دولتهای منطقه است که مهمترین شاخصه امر حاکمیت استقرار امنیت است و دراین گفتمان هرجا صحبت از منفعت شد منظور امنیت مورد نظر طرف است
شاید بتوان گفت ،سیاست آتی روسیه در نوعی همکاری با گروههای اسلام گرای منطقه است که معادله ذکر شده قابل تعریف است . از منافع و مزایایی این روند و سیاست می توان به مهار افراط گرایی”بدون عملیات نظامی و بدون خونریزی وقوع جنگ و استقرار امنیت نام برد که درواقع نوعی معامله  برد برای طرفین درگیر است . این معامله فرصتی کم نظیر برای استقرار صلح است که نیاز به مشارکت ، همه جانبه نگری ، باریک اندیشی و آینده نگری دارد تا بتوان بدور از منافع زود گذر استقرار یک نظم و ثبات پایدار را درمنطقه پی ریزی کرد .

مطالب مرتبط