بخش دوم ، نگاهی به تجدد و توسعه آمرانه و ناهماهنگی ادارات محلی با ادارات مرکزی

بخش دوم ، نگاهی به تجدد و توسعه آمرانه و ناهماهنگی ادارات محلی با ادارات مرکزی .12319651_1092944364072528_575197086_n-300x280
تا قبل از انقلاب فرانسه در قرن هجدهم میلادی متولی امر آموزش کلیسا و در انحصار اشراف و درباریان شاه می بود .
با انقلاب فرانسه مفهوم آموزش دچار دگرگونی گردید و انحصار آموزش و انتقال دانش و تجربیات بشری از دست کلیسا خارج وبه عنوان یک حق عمومی و فراگیر و متعلق به مردم شناخته شد .
دولتها موظف شدند که امکانات آموزشی را بطور عمومی و فراگیر برای افراد جامعه مهیا کنند . از سوی آزادی بیان که از دستاوردهای انقلاب فرانسه بود موجب شکل گیری جریان آزاد اطلاعات شد و نوعی سیستم آموزشی غیر رسمی و غیر دولتی را ایجاد نمود .
این روند موجب توسعه اختراعات و اکتشافات و نوآوری های علمی فنی گردید و شخصیتهای خود آموخته همانند آبراهام لینکلن ،ناپلئون بناپارت، ویرجینیا ولف و داستایفسکی در تاریخ علم بشری به وجود آیند .
باید توجه داشت نحوه طبقه بندی دادهها و اطلاعات و استنتاج از آنها ، مهارتی است غیر اکتسابی که به نگاه و جهان بینی هر شخص بستگی دارد . این نوشتار قصد پرداختن به این موضوع را ندارد ، فقط جهت یاد آوری اینکه جریان آزاد اطلاعات برآموزش رسمی و دولتی مقدم است عنوان گردید ، چرا که آزادی دسترسی به اطلاعات قدرت تشخیص و خلاقیت فردی را در سطح عموم جامعه افزایش می دهد . اما نکته ی که کمتر به آن پرداخته شده است آسیب شناسی جریان آزاد اطلاعات است .
 وبحث را با طرح سوال ادامه می دهیم . آیا اصولن جریان آزاد اطلاعات می تواند آسیب رسان باشد ؟ و آسیب های وارده از جریان آزاد اطلاعات چیست ؟ جریان آزاد اطلاعات مانند هر پدیده ی نیز دارای مضرات و آسیب های خاص خودش است وآسیب هر جریان اطلاعاتی در اطلاعات تکراری و آلوده شدن منابع اطلاعاتی به دادههای تکراری است این وضعیت باعث اتلاف وقت و بی نتیجه ماندن جستجو در منابع و شبکه های اطلاعاتی می گردد . بنابراین برای حفظ سلامت منابع اطلاعاتی و شبکه های اطلاعاتی ،باید قدرت پالایش یا تنقیح دادههای اطلاعاتی فراهم آید. این توانای، اشخاص را قادر می سازد بدون سانسور هرگونه داده ، اصالت هر داده اطلاعاتی را تشخیص دهند.
 انجام این امر مهم از وظایف دولتها می باشد .که برای حفاظت از دسترسی سالم و امن به شبکه ها ومنابع اطلاعاتی با نظارت بر تمام شبکه ها ومنابع اطلاعاتی بدون هیچ گونه حذف دخل و تصرف در دادههای موجود ، با پردازش اطلاعات وپیش بینی اینکه هر داده اطلاعاتی چه معانی را در اذهان و افکار اشخاص اجتماع دارد شبکه ها و منابع اطلاعاتی مورد ارزیابی قرارداده و از گسترش اطلاعات آلوده و تکراری جلوگیری نماید .
این مهم اساس کنترل جریان جریان آزاد اطلاعات است که منجر به ایجاد تفاهم و درک مشترک بین اعضای جامعه و به تضارب گذاشتن عقاید و تنقیح افکار و پالایش اذهان است .
شبکه های اطلاعاتی مانند اینترنت و یا رسانه های نوشتاری تصویری مانند روزنامه ها و تلویزیون از منابع مشترک استفاده می کنند که این منابع را می توان از لحاظ منشاء به دوسته تقسیم کرد.
یا وقوع حوادث است یا اعمال و رفتار انسانها در یک جامعه مشخص و تعریف شده این دومنبع توسط دولتها از طریق وزارت داخله (کشور )مورد کنترل وارزیابی است اما وزارت داخله قدرت پیش بینی اینکه این رویدادها و داده های ناشی از اتفاقات برافکار واذهان چه تاثیری می گذارد را ندارد و متولی این امر مهم وزارت اطلاعات و فرهنگ است .
این مثال نشان می دهد اگر در سطح ادارات مرکزی و وزارت خانه ها تبادل اطلاعاتی درست انجام شود و تصمیم های اتخاذ شده بر واقعیتها منطبق باشد اعمال حاکمیت و اقتدارات دولتی ثمر بخش و سودمند خواهد بود. نبود و عدم این هماهنگی و تبادل اطلاعات در بین نهادهای دولتی باعث می گردد نو عی ناهماهنگی بین ادارات مرکزی در با ادارات محلی در ولایات صورت گیرد . که به نوعی آسیب وارده از عدم کنترل جریان آزاد اطلاعات و نبود قدرت پیش بینی ،معنا سازی هر داده اطلاعاتی است .مباحث امنیتی نیز مشابه همین روند را دارد .
سوال ؛ابزار دولتها در امر آموزش چیست ؟ اگر بپذیریم امر آموزش را می توان به آموزش رسمی و غیر رسمی تقسیم کرد ابزارهای آموزشی دولتها متناسب این موضوع تعریف می گردد . در آموزش رسمی محتوای مطالب آموزشی برابر با استانداردهای جهانی آموزشهای کلاسیک در مدارس ودبیرستانها و دانشگاهها و در آموزش غیر رسمی استاندارد سازی دسترسی به اطلاعات برای افکار سازی به نحوی که افراد یک جامعه بتوانند به یک درک مشترک از یکدیگر برسند بر اساس کشف مشترکات فکری عقیدتی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی .این قسم ازابزار آموزشی را نرم افزار های آموزشی می نامیم که تنها دولت هر سرزمین حق تعریف و ترویج این نظام آموزشی را دارد از لحاظ ساخت فضاها و ساختمانهای آموزشی و سایر امکانات مادی که آن را سخت افزارهای آموزشی می نامیم به تناسب وضعیت اقتصادی، قابلیت دسترسی عموم مردم به امکانات آموزشی تعریف می شود که موضوع بحث ما نمی باشد .
در ادامه بحث و خلاصه مطلب می توان گفت ، نبود یک نظام و ساختار جامع اطلاعاتی و نظارتی بر سامانه ها وشبکه ها ی انتقال دادهها و اطلاعات که قدرت پیش بینی ، معنا سازی هر داده اطلاعاتی را در ذهن مخاطب (یا گیرنده پیام) ،باعث ایجاد ناهماهنگی بین وزارت داخله و وزارت اطلاعات و فرهنگ می گردد. این دو وزارتخانه از عناصر مهم در ایجاد ارتباط و مقبولیت نهادهای دولتی در نزد عامه مردم هستند اگر این دو وزارت خانه هماهنگی در اجرای این مهم را نداشته باشند، والیان ولایات شخصن مجبور هستند وظایف این دو وزارت خانه را انجام بدهند که عواقب و تبعات منفی به دنبال دارد که ناهماهنگی ادرات محلی با ادارات مرکزی اولین ثمره تلخ این وضعیت ناگوار است .
در بحث امنیتی نیز مشابه این حالت بین سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و پولیس و اردوی ملی می باشد که این بحث را به وقتی دیگر می سپاریم.
پایان مقاله
حمید تبرزن
مسکو

مطالب مرتبط