تامین امنیت، مبارزه با اختلاف‌های قومی و فساد، اولویت‌های کاری والی جدید غور

غلام ناصر خاضع  چند روز پیش به جای سیما جوینده به عنوان والی جدید غور از طرف رییس جمهور افغانستان معرفی گردید. آقای خاضع امروز از طرف معاون پالیسی ارگان‌های محل و مشاور ریاست اجرایی به کارمندان و مردم غور معرفی شد.

374491_1528009270831164_3959600835844826256_n

در مراسمی  به که مناسبت معرفی والی جدید غور و سالروز میلاد حضرت محمد در غور برگزار گردیده بود، آقای خاضع سخنرانی کرده و گفته است مبارزه با فقر، فساد اداری، تامین امنیت،  وحل اختلاف‌های قومی از اولویت های کاری او در غور می‌باشند.

والی جدید غور به مردم و کارمندان دولتی گفته است آنچه به زبان می‌گوید در عمل آن را تطبیق  خواهد کرد.

پیش از غلام ناصر خاضع ، سیما جوینده والی غور بود. بانوجوینده از طرف رییس جمهور از مقام رهبری این ولایت برکنار و به عنوان معاون والی کابل تعیین شد.

بانوجوینده از جمله دو والی زن بود که در دوره حکومتداری، اشرف غنی به شروع به کار کرده بود. بانوی دیگر معصومه مرادی است که در ولایت دایکندی ایفا وظیفه می‌نماید.

این دو بانو در روزهای اول با مخالفت‌های شدید رو برو بودند اما باوجود آن به کارهای شان آغاز کردند.

مخالفت‌ها در برابر معصومه مرادی کاهش یافت اما مخالفت‌ها در برابر بانوجوینده در غور ادامه یافت. بیشتر از همه ملاها و فرماندهان جهادی و افرادی در شورای ولایتی با او مخالفت می‌کردند.

دلیل مخالفت با بانو جوینده یکی زن بودن او بود و دیگر جدیت او در مبارزه با فساد اداری بود.

خانم جوینده از روزی که به عنوان والی غور کار کرد به طور جدی اعلام کرد که با فساد اداری مبارزه کرده و کوتاه نمی‌آید. در روزهای اخیر مسوولیت خویش معاون و سه نفر از مسوولان ارشد ولایت غور را به سارنوالی معرفی کرد و آنها را تا رسیدگی به دوسیه‌های فساد شان ممنوع الخروج اعلام کرد.

اما با تمام این جدید ظاهرا والی غور از طرف دولت حمایت نشد و رییس جمهور او را برکنار کرد.

10337712_1528009500831141_1967301100915201876_n

ولایت غور برعلاوه این‌که دور افتاده است، از فرهنگی رشد نیافته و افکارافراط گرایانه مذهبی بیشتر  در آن حاکم است. سه افتاق ناگوار محکمه صحرایی یکی دره زدن دو جوان به اتهام رابطه جنسی توسط محکمه اتبدایی این ولایت و دیگری سنگسارشدن رخشانه و مثله شدن یک جوان توسط طالبان در غور نشان می‌دهد افراط‌گرایی مذهبی در این ولایت ریشه‌های اجتماعی محکم دارد.

به باوربعضی از آگاهان درغور، یک عامل خشونت‌ها در این ولایت، اختلاف‌های قومی می‌باشد.

 والی جدید این ولایت اعلام داشته که برای حل این پدیده،تامین امنیت و مبارزه با فساد با جدید کار می‌کند. والی جدید این مشکلات‌ اساسی در غور  را هدف قرار داده است دیده شود مردم غور با برنامه ها و الی جدید شان همکاری خواهد کرد و  یا همانند والی پیشین با او به گونه‌های ابراز مخالفت خواهند کرد؟

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. جنرال مرادعلی مراد طالب کش این فرزند اصیل وطن به هلمند رسید انشاالله بحساب پنجابی های پلید و غلام هایشان میرسد باید مقام ریاست جمهوری زمانیکه دولت بخیر از هلمند پیروز آمد رتبه ستر جنرال را برایش بدون تعبیض لسانی و منطقوی منظور نماهید چرادر کندوز زحمات زیاد کشیدشایستگی ولیاقت خود را ثابت کرد طالبان مزدور خاک فروش را به جزا ننگین شان رساند امامتاسفانه حلقات دور پیش غنی اجینت پنجابی هستند سنگ اندازی کردند. کسی برایش امتیاز روی تعصبات لسانی وقومی نداد این خود یک خیانت است. حاجی صبور