سازمان ملل: 137 هزار بی‌جا شده در افغانستان وجود دارد

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون، بیش از 137 هزار نفر در سراسر افغانستان بی‌جا شده اند.

ghazni-june-20-2015-xinhua-an-afghan-man-313085این نهاد در گزارش تازه‌اش نوشته است که ناامنی، خشونت و در برخی موارد رویدادهای طبیعی از عوامل اصلی مهاجرت‌های داخلی در افغانستان استند.

در گزارش هشدار داده شده است که اگر این وضعیت مهار نشود، تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۱۶) این آمار به ۲۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

در گزارش سازمان ملل آمده است که خشونت و ناامنی‌ها، بیشتر زنان و کودکان را متضرر ساخته و بیش از هفت میلیون انسان در افغانستان نیاز به کمک‌های فوری دارند.

ویلفرد اوچان، مسوول صندوق جمعیت ملل متحد برای افغانستان امروز به خبرنگاران گفت: “بر اساس یافته‌هایی که در اختیار داریم، از جنوری تا ماه سپتمبر سال جاری، تخمین زده می‌شود که نزدیک به یکصد و سی و هفت هزار نفر تنها به دلیل درگیری‌ها بیجا شده اند و تخمین زده میشود که نزدیک به دو صدو پنجاه هزار تن در سال ۲۰۱۶، از اثر درگیری‌ها بی‌جا خواهند شد.”

او گفت: “زنان در افغانستان بیشتر از مردان در معرض خطر و خشونت‌ها قرار دارند. به دلیل نبود تسهیلات، ناامنی و به کمبود کارمندان زن در نهادها، بانوان مهاجر با چالش‌ها و محدودیت‌های فراوانی روبرو بوده اند و نتوانسته اند به درستی به تسهیلاتی مثل خدمات بهداشتی، دسترسی داشته باشند.”

در همین حال، ستار مراد، وزیر اقتصاد کشور نیز در نشست خبری مشترک گفت که دولت و نهادهای بین‌المللی باید از این گزارش استفاده کنند و برای بهبود وضعیت مردم افغانستان کار کنند.

او گفت که از گزارش سازمان ملل گفت که دونرها و شرکای بین‌‎المللی با توجه به این گزارش برای بهبود وضعیت زندگی مردم افغانستان تلاش کنند.

در گزارش سازمان ملل متحد تاکید شده که در حال حاضر بیش از هفت میلیون انسان در افغانستان نیاز به کمک‌های فوری دارند.

مطالب مرتبط