مجلس نمایندگان: کار کمیته گزینش غیرقانونی است

شماری از اعضای پارلمان کشور، کار کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را غیرقانونی  دانسته و می‌گویند که  باید کار این کمیته  تا روشن شدن فرمان رییس جهموری به تعویق بیافتد.

مجلس نمایندگان

کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی بعد از آن به کارش آغاز کرد، که کمیسیون  اصلاحات انتخاباتی بعد از سپری کردن سه ماه  و رایزنی با حقوق‌دان ها و آگاهان درامور انتخابات، بسته ده  ماده‌ای را به رییس جهمور کشور پیشنهاد کرد.

محمد اشرف غنی از ده ماده هفت ماده این کمسیون را تایید و دو ماده آن را رد کرد.

روز پنج شنبه هفته گذشته  کمیته  گزینش جلسه مقدماتی خود را آغاز کردند که با اعتراض  اعضای ولسی جرگه و فعالان مدنی روبرو شده است.

کمال ناصر اصولی نماینده  خوست در پارلمان، در جلسه امروز ولسی جرگه گفت «تا زمانی‌که سرنوشت فرمان رییس جهمور در شورای ملی مشخص نشود، کار کمیته گزینش خلاف قانون است»

وی همچنان افزود دولت وحدت ملی باید روند کاری کمیته گزینش را متوقف سازد؛ زیرا قانون قبلی  انتخابات هنوز نافذ است و نباید خلاف آن،کاری صورت گیرد.

در همین حال  عبدالرووف ابراهیمی رییس پارلمان می‌گوید« تا زمانی که  فرمان ریس جهمور در مورد قانون انتخابات و تشکیل و صلاحیت اعضای کمیته گزینش معلوم نشود، قانون قبلی اعتبار دارد و هر کاری که ازسوی کمیته گزینش صورت بگیرد، غیر قانونی است».

هفت ماده‌یی که از سوی کمیسیون  اصلاحات انتخاباتی به رییس جهمور پیشنهاد و از محمد اشرف غنی تایید شد شامل ترتیب لیست رای دهندگان به اساس تذکره تابعیت،تجدید نظر به مراکز رای دهی، کاهش تعداد اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، میکانیزم رسیدگی به اعتراضات و شکایات انتخاباتی،بیشتر شدن سهم زنان به ۲۵ درصد در شوراهای ولسوالی ولایتی است.

 در همین حال کوچک شدن حوزه‌های انتخاباتی،تغییر نظام انتخاباتی و ایجاد کمیته شفافیت، سه مورد دیگر است که  رییس جهمور تا حال آن را تایید نکرده و آن را برای دقت بیشتر دوباره به کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی فرستاده است.

به گفته رییس ولسی جرگه، کمیته رؤساى اين جرگه، چهارشنبه هفته جاری رای گیری روی قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی و بحث و رای‌گیری روی تعدیل و ایزاد در برخی از مواد قانون انتخابات را، در اجندا شامل ساخته و نباید تا معلوم شدن سرنوشت این فرمان، کمیته به کار آغاز نماید.

وی گفت: «اگر کمیته بدون سرنوشت فرمان، دست به کاری بزند، غیرقانونی است و باید به اساس قانون نافذ شده اجراآت داشته باشند؛ در غیرآن جنبه قانونی نخواهد داشت».

مطالب مرتبط

comments s

  1. محترم وکیل صاحب ناصری تا جاهیکه شخصأ اطلاع دارم عده زیادی مردم از هر گوشه افغانستان به شخصیت و پاک نفسی وطن دوستی لیاقت و اهلیت شما کاملا اعتماد دارد. شخصأ باوجودیکه قطعا باشماهیچ شناخت ندارم اما تمام نظریات و مصاحبه شما در تلویزون ها گوش میکنم واقیعت ها را تا حال شفاف بدون ترس بیان میکنید قابل افختار به هر انسان پاک نفس و باوجدان است . حالا یک عدهه وکلا بطور غیر قانونی ماهانه معاش ۴۴۰ پولیس را غیر قانونی نظر بگفته شمااسناد مستند به جیب میزند پول بیت المال است یک خیانت ملی است نباید شما اندکی در افشا نام این اشخاص جنایت کار هر شخص که باشد لحظه تعلل کنید در صورت افشا نکردن سخت خدای ناخواسته به شخصیت شما صدمه می رسد مردم در باره شما قضاوت منفی حتمأ میکند شما حرف حقیقت را بگوید کسی پرسان میکند و یا نا گپ های دیگر است مسولیت شما رفع شده. اما شما وظیفه دینی اسلامی واجتماعی تان را انجام دادید سخنان تان درج تاریخ میگردد نسل های آیند قضاوت خود راحتمأ میکنند. حاجی صبور

  2. محترم وکیل صاحب ناصری تا جاهیکه شخصأ اطلاع دارم عده زیادی مردم از هر گوشه افغانستان به شخصیت و پاک نفسی وطن دوستی لیاقت و اهلیت شما کاملا اعتماد دارد. شخصأ باوجودیکه قطعا باشماهیچ شناخت ندارم اما تمام نظریات و مصاحبه شما در تلویزون ها گوش میکنم واقیعت ها را تا حال شفاف بدون ترس بیان میکنید قابل افختار به هر انسان پاک نفس و باوجدان است . حالا یک عده وکلا بطور غیر قانونی ماهانه معاش ۴۴۰ پولیس را اصلا موجودیت فزیکی ندارد غیر قانونی نظر بگفته شمااسناد مستند بدست دارید پول هنگفت را به جیب میزند پول بیت المال است یک خیانت ملی است نباید شما اندکی در افشا نام این اشخاص جنایت کار هر شخص که باشد لحظه تعلل کنید در صورت افشا نکردن سخت خدای ناخواسته به شخصیت شما صدمه می رسد مردم در باره شما قضاوت منفی حتمأ میکند شما بخاطر دارید وزیر داخلی زمان کرزی جلالی از تلویزون اعلان کرد که لست قاچاق بران مواد مخدر راک شامل باند مافیای بین الملی است به اذهان عامه میرسانم اما بنابر زد وبند های پشت پرده هرچه بود به وعده خود وفا نکرد به ملت دروغ گفت خیانت کرد درج تاریخ گردیده شما سخن حقیقت را بگوید کسی پرسان میکند و یا نا گپ های دیگر است مسولیت شما رفع شده شما وظیفه دینی اسلامی واجتماعی تان را انجام دادید. سخنان تان درج تاریخ میگردد نسل های آیند قضاوت خود راحتمأ میکنند. حاجی صبور