شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه صلح در سوریه را تایید کرد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صلح سوریه را دریک رای‌گیرغیرعلنی تصویب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل

این قطعنامه باطرح‌های قبلی صلح در سوریه واقع بینانه بوده که دولت‌های حامی دولت سوریه و حامی شورشیان از آن حمایت  کرده اند.

این قطع نامه را 19 کشور از جمله ایران تدوین کرده اند و در آن روز نخست سال میلادی زمان شروع مداکزات میان دولت سوریه و مخالفانش تعیین شده و نیز زمانبندی مشخص برای استقرار صلح و تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه در آن در نظر گرفته شده است.

همچنان گفته بعد از تشکیل دولت وحدت ملی یک سال پس از آن انتخابات  برای تشکیل دولت جدید برگزار گردد.

این قطعنامه درحالی به تصویب شورای امنیت سازمان رسیده که ریاست جلسه را جان کری وزیرخارجه امریکا به عهده داشته و بعد از تصویب آن گفته است«این تصمیم پیام مشخصی برای همه طرف‌های درگیر در سوریه می‌فرستد که زمان پایان دادن به کشتارها فرا رسیده است. این قطعنامه ستون زیربنایی (برای حصول صلح) خواهد بود چرا که هم اهداف را مشخص و هم زمان‌بندی برای حصول آنها را تعیین می‌کند».

تعیین شدن سرنوشت بشاراسد و این‌که کدام گروه‌های مخالف دولت سوریه تروریستی گفته شود از موارد اختلاف میان مذاکره کنندگان صلح در سوریه خواهد بود. باوجودی که در قطعنامه به طور واضع با بشارالاسد مخالفت نشده اما شعبان یکی از مشاوران بشار اسد گفته است دولت سوریه آماده مذاکراه با گروه‌های مخالف می‌باشد و کشورهای خارجی حق ندارند که در تعیین سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند.

مهم‌ترین اختلافی که تاکنون که در مورد صلح سوریه وجود دارد این است که کدام گروه های مخالف دولت سوریه تروریست خوانده شود.

این موضع در کنفرانس که در وین پایتخت سوریه برگزار گردیده بود نیز مطرح شد و تمام کشورهای شرک کننده این کنفرانس درمورد ابراز نظر کردند.

تاکنون اختلاف نظر درمورد تروریست دانسته شدن گروه های مخالف دولت سوریه حل نشده اما در مورد تروریست خواندن گروه داعش و جبهه نصرت اتفاق نظر وجود دارد.

امریکا که مخالف دولت سوریه است و ایران و روسیه که از دولت سوریه حمایت می‌کنند مورد گروه داعش و این‌که این گروه سرکوب شود دیدگاه مشترک وجود دارند.

روسیه عملا در برابر این گروه متوصل به اقدام نظامی شد و رییس جمهور امریکاه گفته است «ما دولت اسلامی را شکست خواهیم داد و این کار را با زیر فشار گذاشتن هدفمند آنها انجام خواهیم داد، با قطع راه‌های تدارکاتی، قطع تبادلات مالی، حذف رهبران، جدا کردن نیروها و از بین بردن زیرساخت‌های آنها».

شورای امنیت سازمان ملل در حالی به قطعنامه صلح در سوریه رای مثبت داده که جنگ سوریه وارد پنجمین سال‌اش خواهد ودر طول این مدت 250 نفر کشته و بیش از 12 میلیون آواره داشته است.

مطالب مرتبط