حنیف اتمر: موضع افغانستان درباره‌ ایتلاف نظامی عربستان بعد از بررسی‌ها روش می‌شود

محمد حنیف اتمر  رییس شورای امنیت ملی افغانستان در دیدار با محمد رضا بهرامی سفیر افغانستان گفته است، افغانستان در مورد اتحاد نظامی کشور اسلامی به رهبری عربستان سعودی بعد از بررسی‌ها اعلام موضع می‌نماید.

100125-N-6939M-002

شورای امنیت ملی در خبرنامه‌ای گفته است هر دو مقام در مورد همکاری‌های امنیتی و اقتصادی میان افغانستان و ایران گفتگو کرده اند.

سفیر ایران در کابل از ادامه همکاری‌های امنیتی و سیاسی کشورش با افغانستان اطمینان داده است.

این دیدار سفیر ایران با رییس شورای امنیت ملی در حالی صورت گرفته که ایران به خاطر اختلاف سیاسی که با عربستان سعودی دارد در ایتلاف نظامی کشورهای اسلامی بر علیه تروریزم شرکت نخواهد کرد. افغانستان تاکنون نسبت به عضویت در این اتحاد آن گونه آقای اتمر گفته شامل نشده است.

همچنان عبدالرحمن الغاصب سفیر عربستان نیز در تلاش رایزنی عضویت افغانستان در این ایتلاف شده و دیروز با صلاح الدین ربانی وزیرخارجه کشور دیدار کرده و خواسته است که  افغانستان عضویت این ایتلاف را بگیرد.

 این ایتلاف نظامی کشورهای اسلامی با محوریت عربستان سعودی دو روز پیش تشکیل گردید و تاکنون کشورهای مصر، قطر، امارات متحده عربی، مالیزیا، ترکیه و شماری از کشورهای افریقای عضویت آن را گرفته اند و شمار دیگر از کشورهای اسلامی از جمله اندونیزی اعلام کرده که با این اتحاد همکاری خواهند کرد.

پیش از این نیز کشورهای عربی و بعضی از کشورهای افریقای به رهبری عربستان سعودی بر ضد گروه حوثی‌ها در یمن که شیعه مذهب می‌باشند ایتلاف نظامی تشیکل داده بودند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان سال گذشته از موضع عربستان سعودی در مقابل حوثی‌ها حمایت کرد و گفت در صورتی‌ که حوثی ها به مکه مکرمه حمله کند از عربستان سعودی حمایت خواهد کرد.

اما این موضع گیری او از سوی بعضی از حلقات سیاسی افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت.

اکنون با تشکیل شدن ایتلاف جدید نظامی از کشورهای اسلامی به رهبری عربستان،افغانستان در موضع گیری خویش با احتیاط عمل می‎کند.

مطالب مرتبط